Czy przerwanie biegu przedawnienia roszczeń o zwrot myta w RFN za rok 2011 ma sens?

2014.12.30

Jak wiadomo, Wyższy Sąd Administracyjny w Münster wyrokiem z dnia 25 października 2012 r. rozbudził nadzieje przewoźników na zwrot zapłaconego w Niemczech myta, ponieważ uznał podstawę prawną wysokości myta, tzn. rozporządzenie o wysokości myta (Mauthöheverordnung, MautHV z 2003), za nieskuteczną. Wskutek tej decyzji niemiecki ustawodawca („oczywiście” można powiedzieć, w świetle możliwej utraty kilku miliardów Euro!) zareagował natychmiast i regulował wysokość myta działając wstecz (retroaktywnie) poprzez odpowiednią ustawę. Retroaktywność w tej sytuacji ...
Czytaj dalej

Rok 2015, czyli tachograf na mocy nowego rozporządzenia (UE) 165/2014

2014.12.22

W dniu 4 lutego 2014 r. uchwalono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, które choć w pełnym brzmieniu zacznie obowiązywać dopiero 2 marca 2016 roku, to część z postanowień zacznie obowiązywać już ...
Czytaj dalej

Zmiana ustawy o płacy minimalnej „Gesetz zur Regelung eines allgemeinen Mindestlohns (Mindestlohngesetz – MiLoG)”

2014.12.19

Jak zmiana ustawy o płacy minimalnej "Gesetz zur Regelung eines allgemeinen Mindestlohns (Mindestlohngesetz - MiLoG)" wpłynie na płacę polskich kierowców?

„Ilu prawników, tyle opinii“. Tak można by opisać obecną dyskusję dotyczącą zagadnienia, czy wprowadzenie ustawy o płacy minimalnej w Niemczech będzie dotyczyć także polskiego przewoźnika? Wokół tego tematu sieje się strasznie dużo paniki, z drugiej jednak strony nie powinno się tego tematu ...

Czytaj dalej

Reklamacja – Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe

2014.12.16

Artykułu 75 ustawy prawo przewozowe, określa tryb dochodzenia i rodzaj roszczeń przysługujących stronom stosunku przewozu. Zgodnie z jego brzmieniem: „1. Dochodzenie roszczeń w postępowaniu sądowym na podstawie ustawy lub przepisów wydanych w jej wykonaniu przysługuje uprawnionemu po bezskutecznym wyczerpaniu drogi reklamacji, przewoźnikowi zaś - po bezskutecznym wezwaniu zobowiązanego do zapłaty. 2. Reklamacje lub wezwanie do zapłaty uważa się za bezskuteczne, jeżeli dłużnik nie zapłacił dochodzonych należności w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia ...
Czytaj dalej

Przekształcenie przedsiębiorcy transportowego w spółkę kapitałową

2014.12.16

Przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową 1 lipca 2011 roku weszła w życie ustawa o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, która wprowadziła zmianę w Kodeksie Spółek Handlowych. Od tego momentu stało się możliwe przekształcenie przedsiębiorcy w jednoosobową spółkę prawa handlowego. Podstawą procesu przekształcenia jest opracowany przez przekształcanego przedsiębiorcę plan przekształcenia, który musi zawierać ustalenie wartości bilansowej majątku przedsiębiorcy przekształcanego (5847§1 KSH). Skutkiem takiego ...
Czytaj dalej

Odpowiedzialność nadawcy – Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe

2014.12.16

Zgodnie z brzmieniem art. 72 prawa przewozowego: „1. Nadawca ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikłą z: 1) podania w liście przewozowym lub w innej formie wskazań i oświadczeń niezgodnych z rzeczywistością i nieścisłych, niedostatecznych lub wpisanych w niewłaściwym miejscu, a także za brak, niekompletność lub nieprawidłowość dokumentów wymaganych w przepisach szczególnych; 2) wadliwego stanu przesyłki, braku lub niewłaściwego opakowania albo nienależytego wykonania czynności ładunkowych. 2. Nadawca przesyłki w transporcie drogowym rzeczy odpowiada za ...
Czytaj dalej

Ustalenie wysokości odszkodowania za szkodę w transporcie – Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe

2014.12.15

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 80 prawa przewozowego wysokość odszkodowania za utratę lub ubytek przesyłki nie może przewyższać wartości, którą ustala się na podstawie i w następującej kolejności: 1. ceny wskazanej w rachunku dostawcy lub sprzedawcy albo 2. ceny wynikającej z cennika obowiązującego w dniu nadania przesyłki do przewozu bądź 3. wartości rzeczy tego samego rodzaju i gatunku w miejscu i czasie ich nadania. W przypadku niemożności ustalenia wysokości odszkodowania w powyższy sposób, wysokość tę ustala rzeczoznawca. W razie utraty ...
Czytaj dalej

Rok 2015, czyli tachograf na mocy rozporządzenia (UE) 165/2014

2014.11.25

W dniu 4 lutego 2014 r. uchwalono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, które choć w pełnym brzmieniu zacznie obowiązywać dopiero 2 marca 2016 roku, to część z postanowień zacznie obowiązywać już ...
Czytaj dalej

Nowe zasady odbywania egzaminów na prawo jazdy

2014.11.14

Rok 2014 przyniósł nam również kilka zmian w zakresie formy odbywania samego egzaminów na prawo jazdy, gdyż znowelizowano całkiem przecież „świeżą” ustawę o kierujących pojazdami (Dz.U. 2014.600). Cześć z postanowień nowelizacji z dnia 26 czerwca 2014 r. zaczęła obowiązywać już 24 sierpnia 2014 r. , jednakże pierwszym z obszarów nowelizacji który zamierzam omówić, wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2015 roku, gdyż zawarty jest w art. 23a nowelizowanej ustawy. W myśl niniejszego artykułu, osoba ubiegająca się o uzyskanie uprawnienia, która uzyskała ...
Czytaj dalej

Nieważność klauzul sprzecznych z konwencją CMR

2014.11.14

Konwencja CMR stwierdza nieważność wszelkich postanowień sprzecznych z konwencja. Nieważność postanowień umownych które pozostają w sprzeczności z treścią konwencji CMR wynika z tego iż konwencja posiada bezwzględnie obowiązujący charakter norm. Wyjątek od tej reguły stanowią tylko i wyłącznie art. 37 – 38 niniejszej konwencji. Artykuły te dotyczą roszczeń regresowych pomiędzy sukcesywnymi przewoźnikami, które posiadają dyspozytywny charakter. Nieważność postanowień które pozostają w sprzeczności z konwencją powoduje że w ich miejsce zostają ...
Czytaj dalej

Facebook