Stan rzeczy do przewozu – Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe

2014.11.06

Nadawca jest obowiązany oddać przewoźnikowi rzeczy w stanie umożliwiającym ich prawidłowy przewóz i wydanie bez ubytku i uszkodzenia.Rzeczy, które ze względu na ich właściwości wymagają opakowania, nadawca jest obowiązany oddać przewoźnikowi w opakowaniu określonym w przepisach o normalizacji, a w razie braku przepisów w tym zakresie - w sposób określony przez ministra właściwego do spraw transportu.Niezwykle ważnym dla osiągnięcia zamierzonego celu danej umowy przewozu jest współdziałanie stron umowy, ponieważ proces przemieszczania przesyłki zawsze niesie za ...
Czytaj dalej

Umowa przewozu w świetle Ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe

2014.11.06

Przepisy których przedmiotem jest umowa przewozu, zawarte są w dwóch podstawowych aktach prawnych, w kodeksie cywilnym, w którym to zawarte są podstawowe (ogólne) zasady odnoszące się do tego typu umów oraz w ustawie Prawo przewozowe, która zawiera szczegółowe unormowania tego typu umowy, stanowiące lex specjalis w stosunku do przepisów ogólnych, które mają jedynie znaczenie posiłkowe (subsydiarne). Rozdział poświęcony umowie przewozu w kodeksie cywilnym zawiera zaledwie 20 artykułów, dlatego też należy uznać, że nie stanowi on uregulowania wyczerpującego tak ...
Czytaj dalej

Zawarcie i wykonanie umowy przewozu w świetle konwencji CMR

2014.11.04

Konwencja CMR nie ma nakazu bezwzględnego wystawiania listu przewozowego, pomimo tego iż jest on niejako przesłanka do zawarcia umowy przewozu. W świetle konwencji brak listu przewozowego nie uniemożliwia zatem zawarcia umowy przewozu, jako umowy która podlega postanowieniom konwencji CMR. List przewozowy spełnia funkcje dowodową, instrukcyjną oraz legitymacyjna, nie spełnia jednak funkcji konstruktywnej. . Funkcja dowodowa wbrew dosłownemu brzmieniu art.4 CMR, nie ogranicza się do dowodu na okoliczności zawarcia umowy przewozu lecz dotyczy również warunków tej umowy, faktu ...
Czytaj dalej

Ogólna charakterystyka konwencji CMR

2014.11.04

Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów ( CMR ) podpisana w 1956 roku w Genewie, to akt prawny który to umożliwia wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego. W Polsce umowa ta została ratyfikowana w 1962 roku i opublikowana w załączniku do Dz. U. Nr 49, poz. 238 z dnia 14 września. Do konwencji przystąpiły prawie wszystkie europejskie kraje między innymi: Rosja, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania, Szwajcaria, Słowacja Czechy, Portugalia, Polska, Litwa, Norwegia, Węgry, Niemcy, Mołdawia, Bośnia i Hercegowina, Łotwa, Luksemburg, Irlandia, ...
Czytaj dalej

Przekształcenie przedsiębiorstwa transportowego w jednoosobową spółkę kapitałową

2014.11.03

Od 2011 roku osoba, która prowadzi swoją firmę w formie jednoosobowej działalności gospodarczej przysługuje możliwość przekształcenia jej w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną). Proces ten został uregulowany w Kodeksie spółek handlowych i pozwala na zachowanie niemal wszystkich praw i przywilejów przysługujących przedsiębiorcy. Proces przekształcenia wymaga czasu i zachowania szeregu formalności, jednak wielu przedsiębiorców decyduje się na niego z uwagi na korzyści, jakie niesie on za sobą. ...
Czytaj dalej

DIETY I RYCZAŁTY NOCLEGOWE Z TYTUŁU PODRÓŻY SŁUŻBOWYCH

2014.11.03

Kwestia rozliczania podróży służbowych pracowników zatrudnionych na stanowisku kierowcy jest ostatnio tematem niezwykle gorącym. Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego w składzie siedmiu sędziów „Zapewnienie pracownikowi - kierowcy samochodu ciężarowego odpowiedniego miejsca do spania w kabinie tego pojazdu podczas wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym nie stanowi zapewnienia przez pracodawcę bezpłatnego noclegu w rozumieniu § 9 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania ...
Czytaj dalej

Przedawnienie roszczeń – art. 77 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r Prawo przewozowe

2014.10.27

Ustawa prawo przewozowe przewiduje odrębne terminy przedawnienia w stosunku do kodeksu cywilnego oraz inaczej traktuje moment rozpoczęcia biegu przedawnienia jak również kwestię zawieszenia biegu przedawnienia. Takim przepisem szczególnym jest art. 77 prawa przewozowego, który stanowi, że roszczenia dochodzone na podstawie ustawy lub przepisów wydanych w jej wykonaniu przedawniają się z upływem roku. [Od zasady rocznego terminu przedawnienia przewidziane zostały dwa odstępstwa: 1. dla roszczeń z tytułu zwłoki w przewozie, która nie spowodowała ubytku lub uszkodzenia ...
Czytaj dalej

Czynności ładunkowe – art. 43 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r Prawo przewozowe

2014.10.27

Niezwykle istotnym elementem procesu transportu towarów, są czynności ładunkowe. Za czynności ładunkowe należy uznać nie tylko czynności związane z załadunkiem towaru, ale również z jego rozładunkiem, polegające na przeładowaniu towaru. Niekiedy w procesie przewozu dokonywane są również czynności przeładunkowe, które również należy zaliczyć do kategorii czynności „ładunkowych”. Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu art. 43 ustawy - Prawa przewozowego, co do zasady czynności ładunkowe należą odpowiednio do nadawcy lub odbiorcy. Natomiast dopiero w ...
Czytaj dalej

Szkoda częściowa – art. 68 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r Prawo przewozowe

2014.10.22

Art. 68. Jeżeli szkoda powstała tylko częściowo wskutek okoliczności, za które przewoźnik odpowiada, odpowiedzialność jego ogranicza się do zakresu, w jakim okoliczności te przyczyniły się do powstania szkody.
Zgodnie z uregulowaniem zawartym w przepisie art. 68 prawa przewozowego, jeżeli szkoda powstała tylko częściowo wskutek okoliczności, za które przewoźnik odpowiada, odpowiedzialność jego ogranicza się do zakresu, w jakim okoliczności te przyczyniły się do powstania szkody. Ograniczenie odpowiedzialności przewoźnika ...
Czytaj dalej

Droga przewozu – art. 46. ustawy z dnia 15 listopada 1984 r Prawo przewozowe

2014.10.22

Art. 46. ustawy z dnia 15 listopada 1984 r Prawo przewozowe.
1. Drogę przewozu przesyłki ustala przewoźnik, uwzględniając w miarę możliwości żądania nadawcy. 2. Przewoźne oblicza się według odległości najkrótszej dostępnej drogi przewozu, a jeżeli uwzględniono żądanie nadawcy co do drogi dłuższej albo zaszła konieczność przewozu droga dłuższa ze względu na właściwości przesyłki - według rzeczywistej drogi przewozu. Odpowiedzialnym za prawidłowe wykonanie danego zadania przewozowego jest przewoźnik i to w jego gestii ...
Czytaj dalej

Facebook