Prawo zastawu na przesyłce według Kodeksu Cywilnego

2015.05.12

Art. 790. § 1. Dla zabezpieczenia roszczeń wynikających z umowy przewozu, w szczególności: przewoźnego, składowego, opłat celnych i innych wydatków, jak również dla zabezpieczenia takich roszczeń przysługujących poprzednim spedytorom i przewoźnikom, przysługuje przewoźnikowi ustawowe prawo zastawu na przesyłce, dopóki przesyłka znajduje się u niego lub u osoby, która ją dzierży w jego imieniu, albo dopóki może nią rozporządzać za pomocą dokumentów.   Art. 790 KC reguluje kwestie zapłaty przewoźnego przy ...
Czytaj dalej

Podzlecenie przewozu innemu przewoźnikowi

2015.05.12

Art. 789 Kodeks Cywilny 

§ 1. Przewoźnik może oddać przesyłkę do przewozu innemu przewoźnikowi na całą przestrzeń przewozu lub jej część, jednakże ponosi odpowiedzialność za czynności dalszych przewoźników jak za swoje własne czynności.

§ 2. Każdy przewoźnik, który przyjmuje przesyłkę na podstawie tego samego listu przewozowego, ponosi solidarną odpowiedzialność za cały przewóz według ...

Czytaj dalej

Prawa i obowiązki przewoźnika – art. 48 ustawy Prawo przewozowe

2015.05.05

Zgodnie z brzmieniem art. 48 ustawy Prawo przewozowe,

„1. Przewoźnik może sprawdzić, czy przesyłka odpowiada oświadczeniom nadawcy zawartym w liście przewozowym oraz czy zachowane zostały przepisy dotyczące rzeczy dopuszczonych do przewozu na warunkach szczególnych.

  1. Sprawdzenia dokonuje się w obecności nadawcy, a jeżeli wezwanie go nie jest możliwe albo gdy nie zgłosi się w wyznaczonym ...
    Czytaj dalej

Procedura reklamacyjna na gruncie prawa przewozowego i konwencji CMR.

2015.04.28

Podstawą prawną rozpatrywania reklamacji na gruncie prawa krajowego jest ustawa Prawo przewozowe  oraz Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego. Zgodnie z treścią zapisów prawa przewozowego, jeżeli jeszcze przed wydaniem odbiorcy przez przewoźnika przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje wskazane wyżej ...

Czytaj dalej

Opowiedzialność za dokumenty wymagane w przepisach szczególnych. List przewozowy

2015.04.23

Zgodnie z treścią art. 39 ust.1 prawa przewozowego, to w gestii nadawcy leży kwestia dołączenia do listu przewozowego dokumentów wymaganych w przepisach szczególnych, a w razie niemożności ich dołączenia, dostarczenia ich w odpowiednim czasie w miejscu załatwiania wymaganych czynności, o czym należy uczynić wzmiankę w liście przewozowym. Obowiązek  w tym zakresie, spoczywa więc na nadawcy. Na przewoźniku spoczywa natomiast obowiązek posłużenia się nimi w odpowiednim momencie przewozu (ust. 2 pkt 2 niniejszego przepisu). Utrata, ...

Czytaj dalej

Osoba nadająca przesyłkę do przewozu, jako upoważniona do działania w imieniu nadawcy

2015.04.23

Zawarcie umowy przewozu stanowi czynność prawną, którą można dokonać osobiście lub też przez przedstawiciela. Umowa przewozu jest umową nieformalną i dochodzi ona do skutku w momencie złożenia przez strony umowy (tj. nadawcę i przewoźnika) zgodnych oświadczeń woli stron. Z ust 2 art. 47 ustawy - Prawo przewozowe wynika domniemanie prawne, że osoba, która oddaje przewoźnikowi przesyłkę jest upoważniona do działania w imieniu nadawcy i przewoźnik nie jest już zobowiązany do weryfikacji, czy dana osoba, od której przyjmuje przesyłkę ...

Czytaj dalej

Przyczyny bankructw przedsiębiorstw transportowych

2015.04.09

Celem niniejszej publikacji jest naświetlenie problematyki związanej z coraz częstszym zjawiskiem bankructw oraz upadłości przedsiębiorstw transportowych. Na wstępie niniejszego opracowania, warto zwrócić uwagę na kilka faktów:

Jak czytamy na stronie www.coface.pl: - W I kwartale 2015 r. sądy wydały postanowienia o upadłości 184 polskich przedsiębiorstw (wg danych na dzień 30 marca br.) Należy jednak pamiętać, że są to wyniki niepełne i coroczne statystyki wskazują, że ostateczny wynik będzie ...

Czytaj dalej

Zasady odpowiedzialności przewoźnika za przewożony towar

2015.02.24

Celem dzisiejszego artykułu będzie przybliżenie zasad odpowiedzialność przewoźnika za przewożony towar, zarówno na gruncie prawa międzynarodowego, jak i prawa krajowego. Kiedy przewoźnik odpowiada za uszkodzony towar?  Czy może zwolnić się od tej odpowiedzialności? Odpowiedzi na te i inne pytania, zależnie od charakteru przewozu, należy szukać w następujących aktach prawnych: Konwencji CMR oraz Ust. Pr. Przewozowe. Wyjaśnijmy pokrótce kiedy mają one zastosowanie.

Konwencję stosuje się do wszelkich ...

Czytaj dalej

Jak poprawnie wypełnić list przewozowy CMR?

2015.02.13

Choć od daty złożenia dokumentów ratyfikacyjnych do Konwencji CMR przez Polskę upłynęło już ponad pół wieku (nastąpiło to w dniu 13 czerwca 1962 r.) to niestety poziom świadomości przewoźników i kierowców,  o ogromnym znaczeniu  listu przewozowego w postępowaniu odszkodowawczym czy windykacyjnym, jak pokazuje praktyka jest bardzo niski, a  taki stan rzeczy nierzadko niesie ze sobą ogromne konsekwencje.

Tytułem krótkiego wprowadzenia jedynie przypomnę, iż konwencję CMR stosujemy do każdej ...

Czytaj dalej

Windykacja należności w transporcie. Skutecznie metody egzekwowania należności z tytułu umowy przewozu.

2015.01.14

Opóźnienia w zapłacie faktur za wykonaną usługę? Niestety, to dotyczy wielu przedsiębiorców. Zareagujmy zanim negatywnie wpłynie to na finanse naszej firmy.

Myśląc o windykacji należności transportowej, przewoźnicy i spedytorzy powinni mieć na uwadze parę kwestii, w których prawo „idzie im na rękę”. Przede wszystkim windykacja oraz postępowanie sądowe mogą być prowadzone na terenie Polski także przeciwko firmie zagranicznej, ale z kraju członkowskiego Unii Europejskiej lub ...

Czytaj dalej

Facebook