Płaca minimalna we Francji

2016.01.18

karo

Po wprowadzeniu w Niemczech ustawy o płacy minimalnej wynoszącej od dnia 1 stycznia 2015 r. 8,5 euro, coraz bardziej możliwym jest to, że z podobną sytuacją będziemy mieć do czynienia we Francji, jednakże co istotne Francuzi nie zamierzają objąć nowymi regulacjami wszystkich pracowników ...

Czytaj dalej

Płaca minimalna w Norwegii- próbą walki ze zjawiskiem dumpingu socjalnego?

2016.01.18

kate

Po Niemczech i Francji, kolejnym Państwem które zdecydowało się na wprowadzenie stawki minimalnego wynagrodzenia dla kierowców jest Norwegia. Ustawa wprowadzająca minimalne wynagrodzenie dla zagranicznych kierowców ciężarówek oraz ...

Czytaj dalej

Naruszenia norm dotyczących czasu prowadzenia pojazdu przerw i odpoczynku kierowcy

2015.10.16

piotrZgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.U.UE.L.2006.102.1, z późn. zm.)

Pod warunkiem, ...

Czytaj dalej

Procedura reklamacyjna na gruncie prawa przewozowego i konwencji CMR

2015.08.05

Podstawą prawną rozpatrywania reklamacji na gruncie prawa krajowego jest ustawa Prawo przewozowe oraz Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego. Zgodnie z treścią zapisów prawa przewozowego, jeżeli jeszcze przed wydaniem odbiorcy przez przewoźnika przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje wskazane wyżej ...

Czytaj dalej

Wczytywanie danych z kart kierowców i tachografów cyfrowych

2015.08.05

Temat wczytywania danych z kart kierowców i tachografów cyfrowych wydaje się być szczegółowo uregulowany przepisami krajowymi oraz wspólnotowymi. Zarówno przedsiębiorcy transportowi jak i kierowcy wiedzą, że dane z karty kierowcy należy wczytywać co najmniej raz na 28 dni, a dane z tachografu cyfrowego co najmniej raz na 90 dni. Rzeczywistość pokazuje jednak, że istnieje jedna nie do końca wyjaśniona kwestia. Problemem dla wielu jest określenie jakie dni należy wliczać do powyższych terminów.

Główną ...

Czytaj dalej

Wynagradzanie kierowcy od ilości przebytych kilometrów

2015.08.05

Uzależnienie wynagrodzenia kierowcy od ilości przebytych kilometrów jest bardzo poważnym uchybieniem pracodawcy. Należy wiedzieć, że taki sposób wynagradzania jest wyraźnie zabroniony zarówno przez przepisy krajowe jak i wspólnotowe oraz międzynarodowe. Zgodnie z art. 10 ust. 1 Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również ...

Czytaj dalej

Zatrudnienie kierowcy z Ukrainy

2015.07.30

Analizując proces legalnego zatrudnienia kierowcy z Ukrainy zasadne wydaje się rozpoczęcie od wyjątku, zgodnie z którym cudzoziemiec nie musi posiadać zezwolenia na pracę, a wystarczającym jest jedynie oświadczenie pracodawcy o zamiarze powierzenia pracy. Jest to możliwe na podstawie ROZPORZĄDZENIA MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ z dnia 21 kwietnia 2015 r. w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę, a ...

Czytaj dalej

Norwegia – płaca minimalna od 1 lipca 2015

2015.06.16

Po Niemczech i Francji przyszedł czas na Norwegię. Dla kierowców zawodowych 158,32 NOK/godzinę, ok. 18 Euro. Norweski Komitet ds. Upowszechnionych Umów Zbiorowych uchwalił wprowadzenie płacy minimalnej dla kierowców zawodowych w wysokości 158,32 NOK/godzinę, ok. 18 Euro. Nowe przepisy wejdą w życie 1 lipca 2015 roku. Dotyczyć one będą zarówno kierowców norweskich oraz zagranicznych, którzy kierują pojazdami o DMC pow. 3,5 tony, w tym również autobusami. Poza stawką godzinną, kierowcom będzie wypłacana również dieta, zgodna ze stawkami norweskimi. Przepisy będą ...
Czytaj dalej

Zwrot podatku dla firm transportowych.

2015.06.09

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł 27 lutego 2014 r. ze skutkiem a priori, o nielegalności groszowego podatku zdrowotnego, który służył finansowaniu służby zdrowia hiszpańskich regionów autonomicznych. Urząd Skarbowy ma obowiązek nie tylko zwrócić nienależnie pobrane obciążenie, ale także dokonać tego niezwłocznie i bez przeszkód. Po wskazanym wyroku Hiszpański Urząd Skarbowy otrzymał opinię organów Unii Europejskiej dotyczącą zwrotu tzw. podatku groszowego. Dokument z Brukseli określał ile z niepotrzebnie pobranego podatku musi zostać ...
Czytaj dalej

Pobór grzywien na drodze od osoby z innego kraju Unii

2015.06.01

To dyskryminacja! – tak stwierdził sąd administracyjny w Królestwie Niderlandów. Prawnicy Kancelarii Transportowej LEGALTRANS w swojej praktyce bardzo często spotykają się z problemem pobierania bardzo wysokich grzywien przez służby kontrolne od przewoźników za wykroczenia, które są popełniane przez polskich kierowców na terenie Unii Europejskiej. W naszym odczuciu temat ten od zawsze był mocno dyskusyjny z wielu powodów, natomiast pojawiają się pierwsze przesłanki i możliwości skutecznej drogi obrony. W niniejszej publikacji ...
Czytaj dalej

Facebook