W marcu br. Unia Europejska wprowadziła wspólne zasady klasyfikacji wagi naruszenia przepisów odnoszących się do wykonywania transportu drogowego. Jest to zabieg, który poza ujednoliceniem norm, ma w szczególności na celu zwiększenie skuteczności egzekwowania prawa międzynarodowego w Unii. Przyjęte rozwiązania stają się także punktem odniesienia dla państw członkowskich przy odpowiednim dostosowaniu krajowych systemów kontroli i sankcji. Gwarantują ponadto równe traktowanie kierowców oraz pozwalają na zacieśnianie współpracy administracyjnej.
Przyjęty podział naruszeń
Aktualnie obowiązujący podział naruszeń postanowień dotyczących rozporządzenia (WE) 561/2006 oraz (UE) 165/2014 dzieli je na 4 główne kategorie:
- Najpoważniejsze naruszenia
- Bardzo poważne naruszenia
- Poważne naruszenia
- Naruszenia mniejszej wagi
O zakresie odpowiedzialności przewoźnika oraz wysokości nałożonej kary pieniężnej zadecyduje przyporządkowanie konkretnego naruszenia do jednej z powyższych kategorii.
Wyciągi z taryfikatorów – rozliczanie
Dnia 25 marca 2021 roku Komisja Europejska opublikowała wyciągi taryfikatorów dla wskazanych w poniższym wykazie państw. Obecnie są one dostępne w języku angielskim. Mają jednak zostać opublikowane we wszystkich językach UE.
Na liście nie znajdują się aktualnie taryfikatory dla 5 państw: Włoch, Malty, Rumunii, Irlandii oraz Belgi.
- Austria
- Bułgaria
- Chorwacja
- Cypr
- Czechy
- Dania
- Estonia
- Finlandia
- Francja
- Niemcy
- Węgry
- Grecja
- Łotwa
- Litwa
- Luksemburg
- Holandia
- Polska
- Portugalia
- Słowacja
- Słowenia
- Hiszpania
- Szwecja
Należy również zaznaczyć, że na tę chwilę nie we wszystkich tabelach znajdziemy kompletne kary, dotyczące m.in. czasu pracy kierowcy, w szczególności 45-godzinnego odpoczynku w kabinie pojazdu. Niektóre z państw nie zaktualizowały ponadto taryfikatorów pod kątem już obowiązujących przepisów Pakietu mobilności i nakładanych przez niego nowych rodzajów naruszeń.