Odbiór regularnego odpoczynku tygodniowego w Polsce i za granicą

2014.08.08

Zgodnie z obowiązującymi od niedawna zmianami w prawie francuskim i belgijskim zostały wprowadzone kary za odbiór przez kierowcę odpoczynku tygodniowego regularnego na pokładzie pojazdu. Wynoszą one 30 000 EUR i rok pozbawienia wolności we Francji oraz 1 800 EUR w Belgii. Już na wstępie pojawia się pytanie, w jaki sposób organy kontrolne tych państw będą sprawdzać przestrzeganie przepisów w powyższej kwestii. Dzięki naszej współpracy z kancelariami transportowymi działającymi na terenie Belgii oraz Holandii ustaliliśmy, że belgijska inspekcja drogowa musi złapać kierowcę na tzw. „gorącym uczynku”, natomiast francuscy inspektorzy mają na tym polu większe możliwości. Mogą oni skontrolować 28 dni wstecz (oraz dzień kontroli) i na tej podstawie żądać wyjaśnień co do prawidłowości odbioru odpoczynków.

Dlaczego należy prowadzić ewidencje czasu pracy kierowców?

2014.07.29

Zgodnie z art. 25 oraz 26d ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców (Dz.U. 2012.1155, z późn. zm.) pracodawca jest zobowiązany prowadzić ewidencje czasu pracy dla osób, które zatrudnia na podstawie stosunku pracy, lub które osobiście wykonują przewozy drogowe na jego rzecz w oparciu o inne umowy. Ponadto art. 26d ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców nakazuje ewidencjonowanie czasu pracy także samych przedsiębiorców. …

Czytaj dalej

Dyrektywa nr 2011/82/UE czyli powstanie Krajowego Punktu Kontaktowego

2014.07.26

Z końcem kwietnia bieżącego roku m.in. Inspekcja Transportu Drogowego uzyskała kolejne już uprawnienie, tym razem prawodawca uznał iż w celu wykonywania zadań Inspektorów określony w art. 50 ustawy o transporcie drogowym (m.in.: przestrzegania: warunków przewozu drogowego, przepisów ruchu drogowego, warunków transportu zwierząt, rodzaju używanego paliwa) należy rozbudować zakres uprawnień ITD o możliwość uzyskiwania informacji za pośrednictwem Krajowego Punktu Kontaktowego. Jako uzasadnienie do wprowadzenia nowelizacji wskazano poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i …

Czytaj dalej

Zagadnienie okresowych ograniczeń niektórych rodzajów pojazdów

2014.07.18

Choć rozporządzenie w sprawie okresowych ograniczeń oraz zakazu ruchu niektórych rodzajów pojazdów na drogach (Dz.U.2013.839) obowiązuje już od ponad 7 lat, to wciąż w codziennej praktyce spotykam się, z jego błędną interpretacją, wynikającą jak się domyślam, ze wcześniejszych regulacji jakie obowiązywały w tym zakresie, jednakże których nie będą już przytaczał w niniejszej publikacji, aby ich po prostu nie propagować. Prawodawca uchwalając ustawę o wprowadzeniu okresowych ograniczeń w ruchu drogowym w …

Czytaj dalej

Facebook