Od 1 października 2021 roku, w Danii, weszły w życie zmiany dotyczące transportu specjalnego. Od teraz są one zbliżone do regulacji norweskich. O czym powinni wiedzieć zatem kierowcy realizujący przewozy w krajach północnych?
Koniec wydawania zgód przez policję w Danii
Od początku tego miesiąca podmiotem odpowiedzialnym za rozpatrywanie w Danii wniosków o wykonanie przewozów specjalnych jest Duńska Dyrekcja Drogowa. Do tej pory wydawanie zezwoleń należało do zadań duńskiej policji. W wyniku tych zmian przepisy wprowadzone w Danii stały się bliskie tym, jakie obowiązują w Norwegii.
To jednak nie koniec nowości. Od 1 października 2021 roku o zezwolenie na transport specjalny możemy ubiegać się jedynie przez Internet. Wnioski składa się do Duńskiej Dyrekcji Drogowej za pośrednictwem systemu virk.dk. Formularz zgłoszeniowy znajduje się pod adresem:
Wnioski można składać w imieniu własnym lub innego przewoźnika. Informacje potrzebne do złożenia wniosku to:
- trasa albo wybrany obszar (w przypadku zezwoleń ogólnych),
- dane wnioskodawcy i przewoźnika,
- typ, masa, wymiary pojazdu,
- rodzaj, waga, wymiary towarów,
- czas transportu,
- załączniki (świadectwo klasyfikacyjne, certyfikaty, przegląd, itp.).
Nowe regulacje oznaczają dla firm transportowych oraz przewoźników konieczność zapoznawania się z kolejnymi procedurami i przystosowania do nowej biurokracji. Jeśli transport odbywa się przez kilka krajów skandynawskich, należy przy tym pamiętać, że w każdym z nich obowiązują inne wymogi, jakie trzeba spełnić.
Kiedy wymagane jest zezwolenie na wykonywanie transportu specjalnego w Danii?
Przewoźnik jest zobowiązany do uzyskania zezwolenia na transport specjalny w Danii, jeżeli przekroczy on ustalone kryteria. Do pewnych wartości możliwe jest natomiast poruszanie się na terenie tego kraju z ładunkami nienormatywnymi bez konieczności posiadania dodatkowych zgód.
Zezwolenie na transport specjalny jest konieczne, gdy zostaną przekroczone następujące parametry (długość x szerokość x wysokość, masa całkowita):
- ciągnik z naczepą bez rozciągu: 16,5 m x 3,3 m x 4,1 m, 40 t
- ciągnik z naczepą rozciąganą bez osi skrętnych: 22 m x 3,3 m x 4,1 m, 40 t
- ciągnik z naczepą rozciąganą z osiami skrętnymi: 30 m x 3,3 m x 4,1 m, 40 t
- samochód ciężarowy z przyczepą: 18,75 m x 3,3 m x 4,1 m, 40 t
Jeżeli waga transportu przekroczy 48 ton, poza samym zezwoleniem przewoźnik musi posiadać także certyfikat klasyfikujący.
Zezwolenia wydawane w Danii to zezwolenia krótkoterminowe. Wystawia się je na określoną trasę oraz czas. Uzyskanie zezwolenia długoterminowego jest możliwe, jednak wymaga zaistnienia określonych okoliczności oraz ich udokumentowania.
Zezwolenie na pilotaż w Danii
Pilotaż w Danii wymaga zastosowania metody określonej jako lusterkowa. Obowiązek skorzystania z pojazdu pilotującego występuje wtedy, gdy kierowca wykonujący transport specjalny nie ma widoczności na boki swojego pojazdu w lusterkach bocznych, ze względu na wystający tam ładunek (pilotaż cywilny).
Przepisy nakładają także obligatoryjny obowiązek skorzystania z cywilnego pojazdu pilotującego, gdy dojdzie do przekroczenia następujących parametrów:
- długość 30 m
- szerokość 3,65 m (na autostradach 4 m)
Pilotaż jest obligatoryjny również wtedy, gdy pojazd nienormatywny nie jest zdolny do poruszania się na autostradzie z prędkością większą niż 45 km/h. W tym przypadku pod uwagę nie są brane jednak jego wymiary.
W Danii nie ma natomiast obowiązku stosowania pilotażu policyjnego podczas przewozów nienormatywnych.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat regulacji dotyczących wykonywania transportu specjalnego, zapraszamy do kontaktu z Kancelarią Transportową LEGALTRANS.