Ewidencja czasu pracy kierowcy busa
Ewidencja czasu pracy kierowcy busa to jedno z zagadnień, które budzi wiele wątpliwości. A wynika to z faktu, że w pojazdach, których DMC nie przekracza 3,5 tony, nie ma na ten moment obowiązku montowania rejestrujących czas pracy i odpoczynek kierowców tachografów. Przewoźnicy zastanawiają się w związku z tym, czy powinni prowadzić ewidencję czasu pracy kierowcy busa do 3 5t.
Z góry odpowiemy już na to pytanie: tak – taki obowiązek istnieje. Dlatego w sytuacji, gdy nie wiedzą Państwo, jak się za to zabrać, zachęcamy do skorzystania ze wsparcia prawnego naszej kancelarii, która pomoże w rzetelnym i zgodnym z prawem prowadzeniu ewidencji czasu pracy kierowcy do 3 5 tony.
Ewidencja czasu pracy kierowcy do 3 5 tony – podstawa prawna
W odróżnieniu od przewozów pojazdami o DMC powyżej 3,5 tony transport busami, których DMC nie przekracza 3,5 tony, nie podlega pod przepisy rozporządzenia (WE) nr 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego.
Taki stan rzeczy utrzyma się jeszcze do 1 lipca 2026 r., ponieważ wraz z tą datą w pojazdach uczestniczących w międzynarodowych przewozach drogowych rzeczy i przewozach kabotażowych, których DMC mieści się w przedziale powyżej 2,5 do 3,5 tony, obowiązkowy stanie się montaż tachografów. A to oznacza także, że przewozy wykonywane tymi pojazdami zostaną włączone do rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
Unijne rozporządzenie nie jest jednak jedynym, które mówi o czasie pracy i odpoczynku kierowców zawodowych. Nie można w końcu zapomnieć o przepisach krajowych – ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, która to normuje zagadnienia takie jak: czas pracy kierowcy busa oraz godziny pracy kierowcy busa czy też przysługujące mu przerwy i odpoczynki. I to właśnie jej na tę chwilę podlegają kierowcy busów o DMC do 3,5 tony.
Ewidencja czasu pracy kierowcy busa – cel
Prowadzenie ewidencji czasu pracy kierowców znalazło się w rozdziale 3 ustawy o czasie pracy kierowców – „obowiązki pracodawcy”. Bezsprzecznie ewidencjonowanie czasu pracy kierowców jest jednym z najważniejszych obowiązków każdego pracodawcy i ma na celu prawidłowe ustalenie wynagrodzenia kierowców i innych świadczeń związanych z pracą.
Ewidencja pomaga jednak również w monitorowaniu, czy nie dochodzi do przekroczenia obowiązujących norm czasu pracy i odpoczynku. Tego rodzaju naruszenia mogą mieć bowiem bardzo poważne skutki, wpływając bezpośrednio na bezpieczeństwo na drogach nie tylko samego kierowcy, ale także innych uczestników ruchu. Skrupulatnego ewidencjonowania wymaga dlatego zarówno czas pracy kierowcy busa osobowego, jak i przewożącego towary.
Ewidencja czasu pracy kierowcy busa – zasady prowadzenia
Zgodnie z art. 25 ustawy o czasie pracy kierowców, ewidencja czasu pracy jest dokumentem, który powinien obejmować:
- liczbę przepracowanych godzin oraz godzinę rozpoczęcia i zakończenia pracy,
- liczbę godzin przepracowanych w porze nocnej,
- liczbę godzin nadliczbowych,
- dni wolne od pracy z oznaczeniem tytułu ich udzielenia,
- liczbę godzin dyżuru oraz godzinę rozpoczęcia i zakończenia dyżuru, ze wskazaniem, czy jest to dyżur pełniony w domu,
- rodzaj i wymiar zwolnień od pracy,
- rodzaj i wymiar innych usprawiedliwionych nieobecności w pracy,
- wymiar nieusprawiedliwionych nieobecności w pracy.
W tym miejscu pojawia się jednak pytanie, jak ewidencjonować tego rodzaju dane, skoro kierowcy busa do 3,5 tony nie muszą posługiwać się w codziennej pracy tachografami, które bardzo ułatwiają rozliczanie czasu pracy i odpoczynku.
Sama ustawa o czasie pracy kierowców wskazuje, by w pierwszej kolejności uwzględniać powyższe dane na podstawie zapisów na wykresówkach, wydruków danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego, plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego lub rejestrów opracowanych na podstawie tych dokumentów. Wszystko to odnosi się jednak do przypadków, gdy w pojeździe zainstalowany jest tachograf.
Gdy natomiast takiego urządzenia rejestrującego nie ma, ewidencjonowanie czasu pracy kierowcy busa osobowego i uczestniczącego w przewozie rzeczy powinno odbywać się z uwzględnieniem innych dokumentów potwierdzających czas pracy i rodzaj wykonywanej czynności (art. 25 ust. 2 pkt 4). Przepis ten odnosi się tym samym do czasu pracy kierowcy busa do 3 5t.
W praktyce to na pracodawcach ciąży obowiązek wprowadzenia w swoich firmach określonych procedur i systemów, które pozwolą na prawidłowe i rzetelne ewidencjonowanie czasu pracy i odpoczynku w formie papierowej lub elektronicznej. Najtańszym, jednak niekoniecznie rekomendowanym sposobem, pozostaje rejestracja ręczna i wypełnianie stosownych druków. Lepszym i wygodniejszym wariantem będzie natomiast skorzystanie z możliwości, jakie oferują nowoczesne systemy telematyczne.
Rozliczanie czasu pracy kierowcy busa do 3 5 tony z kancelarią transportową LEGALTRANS
Czas pracy kierowcy busa i prowadzenie ewidencji są zagadnieniami, które pod żadnym pozorem nie powinny pozostawać obojętne żadnemu pracodawcy. Wystarczy zerknąć tylko do załącznika nr 1 i 3 ustawy o transporcie drogowym, aby przekonać się, jak dotkliwe sankcje finansowe przewidziano w razie naruszenia tych przepisów.
Pracodawca, który nie prowadzi ewidencji czasu pracy, powinien liczyć się z karą pieniężną w wysokości 1000 zł – za każdego kierowcę. Natomiast za fałszowanie ewidencji czasu pracy lub odmowę udostępnienia jej kontrolerom może zostać ukarany karą w wysokości aż 8000 zł. Obszary te podlegają w związku z tym regularnym kontrolom PIP i ITD.
Zdajemy sobie sprawę z tego, że rejestrowanie godzin pracy kierowcy busa w rzeczywistości bywa kłopotliwe i pozostaje obarczone ryzykiem błędów. Nieocenione może okazać się w takich przypadkach skorzystanie z profesjonalnego wsparcia prawnego lub całkowite przekazanie tego obowiązku ekspertom. W naszej kancelarii LEGALTRANS nie tylko zajmiemy się prawidłowym rozliczaniem i ewidencjonowaniem czasu pracy kierowcy busa do 3 5t w Polsce, ale weźmiemy także pod uwagę czas pracy kierowcy busa w Niemczech oraz innych krajach UE.
Jako kancelaria wyspecjalizowana w prawie transportowym jesteśmy na bieżąco ze wszystkimi przepisami krajowymi, jak również biegle odnajdujemy się w wymogach pozostałych państw, do których regularnie podróżują polscy kierowcy busów.