Ewidencja czasu pracy kierowcy pojazdu ciężarowego
Ewidencja czasu pracy kierowcy pojazdu ciężarowego to jeden z najważniejszych dokumentów w firmach zajmujących się krajowym i międzynarodowym przewozem towarów i osób. Prowadzenie takiej ewidencji należy do podstawowych obowiązków każdego pracodawcy, co wynika z art. 25 ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców.
Normy czasu pracy kierowcy samochodu ciężarowego podlegają w związku z tym szczegółowym kontrolom PIP oraz ITD. Gdy organy te wykryją tu jakieś naruszenia lub nieprawidłowości, firma powinna liczyć się z możliwością nałożenia niemałych kar finansowych. Jeśli jednak rozliczanie czasu pracy i odpoczynków kierowców zawodowych przebiega u Państwa prawidłowo, ponieważ odbywa się przy wsparciu ekspertów, uspokajamy, że nie ma wtedy powodów do zmartwień.
Godziny pracy kierowcy ciężarówki a podstawa prawna
Czas pracy kierowcy C+E, czyli kierowcy pojazdu ciężarowego o DMC większej niż 3,5 tony, podlega przepisom dwóch aktów prawnych: ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców i rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego. Akty te określają normy czasu pracy kierowcy samochodu ciężarowego oraz regulują przysługujące tej grupie zawodowej przerwy i odpoczynki.
Należy jednak pamiętać w tym miejscu o kilku zależnościach, jakie występują pomiędzy tymi aktami prawnymi, które wynikają z art. 27 ustawy o czasie pracy kierowców. Jeśli przykładowo kierowca wykorzystał przerwę w prowadzeniu pojazdu przeznaczoną na odpoczynek, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub okres odpoczynku, o którym mowa w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006, wtedy też do takiego kierowcy nie stosuje się już odpowiednich przepisów krajowych z art. 13 ust. 1 i art. 14 ustawy o czasie pracy kierowców.
Czas pracy kierowcy C+E
Aby móc prawidłowo ewidencjonować i rozliczać czas pracy kierowcy, należy ustalić, co w ogóle się do niego wlicza. Odpowiedź na to pytanie znajduje się w art. 6 ustawy o czasie pracy kierowców. I tak czasem pracy kierowcy jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego. Nie jest to wyłącznie prowadzenie pojazdu, ale m.in. załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem, nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym, czynności spedycyjne, obsługa codzienna pojazdów i przyczep czy utrzymanie pojazdu w czystości.
Ponadto do czasu pracy kierowcy C+E wlicza się: czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu oraz 15-minutową przerwę w pracy. Taka przerwa jest obowiązkowa, gdy dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin.
Jak prowadzić ewidencję czasu pracy kierowcy pojazdu ciężarowego?
Ewidencja czasu pracy to dokument, który zawiera szczegółowe informacje nie tylko o godzinach pracy kierowcy ciężarówki i spędzonych bezpośrednio za kółkiem, ale także o pracy w godzinach nadliczbowych, odbytych dyżurach, czy nieobecnościach w pracy.
Taką ewidencję tworzy się z uwzględnieniem zapisów na wykresówkach, wydruków danych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego, plików pobranych z karty kierowcy i tachografu cyfrowego lub innych dokumentów potwierdzających czas pracy i rodzaj wykonywanej czynności. W przypadku kierowców zawodowych prowadzących pojazdy o DMC większej niż 3,5 tony sprawa jest o tyle prosta, że mają oni obowiązek używać na co dzień w swojej pracy urządzeń rejestrujących – tachografów. A te znacząco ułatwiają skrupulatne dokumentowanie informacji o czasie jazdy i odbytych odpoczynkach.
Do prowadzenia ewidencji czasu pracy kierowcy pojazdu ciężarowego zobowiązany jest każdy pracodawca. Może robić to zarówno w postaci papierowej na imiennej karcie ewidencji czasu pracy kierowcy przygotowywanej dla każdego pracownika, jak i elektronicznej. Jeśli natomiast mamy do czynienia z przedsiębiorcą osobiście wykonującym przewozy drogowe – w takim przypadku taką ewidencję prowadzi on sam. Dla osób niezatrudnionych przez przedsiębiorcę, ale osobiście wykonujących na jego rzecz przewozy drogowe, ewidencję prowadzi podmiot, na rzecz którego wykonywany jest przewóz drogowy.
Normy czasu pracy kierowcy samochodu ciężarowego pod kontrolą ekspertów
Wymogi nakładane na przewoźników przepisami rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i ustawy o czasie pracy kierowców należą do jednych z najbardziej uciążliwych i przysparzających największe trudności. Wymagają jednak szczególnej staranności, ponieważ organy kontrolne, takie jak PIP i ITD, podchodzą bardzo poważnie do norm czasu pracy i odpoczynku kierowców.
Mimo że głównym celem prowadzenia ewidencji jest prawidłowe ustalanie wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą, to nie można zapominać, że to właśnie od przestrzegania tych przepisów zależy bezpieczeństwo na drogach. Kierowcy, którzy pracują ponad dopuszczalne normy i nie korzystają efektywnie z przerw i okresów odpoczynku, są mniej skupieni podczas jazdy i wykazują spóźnioną reakcję.
Z doświadczenia wiemy, że obszar ewidencjonowania i rozliczania czasu pracy kierowców zawodowych jest tym, który firmy najczęściej oddelegowują ekspertom. Mnogość regulacji, częste zmiany przepisów i liczne wymogi w zakresie dokonywania takich rozliczeń powodują, że mało który przedsiębiorca ma wiedzę, czas i cierpliwość, by robić to na własną rękę. A warto dodać, że kary za wykryte na tym polu naruszenia lub nieprawidłowości, mogą być liczone w tysiącach złotych.
Jeśli nie chcą Państwo stresować się ryzykiem popełnienia błędów i tym, że podczas kontroli PIP lub ITD nałożą na firmę wysokie sankcje, zapraszamy do kontaktu z naszą kancelarią transportową. Zadbamy o to, by w Państwa firmie przestrzegano godzin pracy kierowcy ciężarówki, a każdy pracownik posiadał kartę ewidencji czasu pracy kierowcy.