Niestety w kończącym się już 2024 r. restrukturyzacja była jednym z najczęściej odmienianych w branży transportowej pojęć. Postępowanie, którego celem jest wyjście na prostą, a także uchronienie firmy przed najgorszym, czyli bankructwem, nie zawsze kończy się jednak pomyślnie. Czy od nieudanej restrukturyzacji mamy już prostą drogę do upadłości, czy też borykające się z problemami finansowymi przedsiębiorstwo ma jeszcze jakieś szanse na ratunek? 

Z danych prezentowanych przez Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej wynika, że do końca września 2024 r. ogłoszono w sumie 3396 postępowań restrukturyzacyjnych. Najwięcej postępowań dotyczy indywidualnych działalności gospodarczych (67,67%) i spółek z o.o. (20,47%). Zgodnie z klasyfikacją PKD, branżą, w której prowadzonych było najwięcej postępowań restrukturyzacyjnych, bo aż 430, okazał się… transport drogowy towarów (PKD 49.41.Z). Wielu przedsiębiorców z tego sektora zastanawia się dlatego, co stanie się, jeśli prowadzone działania restrukturyzacyjne mimo wszystko nie przyniosą oczekiwanych rezultatów. Czy nieudana restrukturyzacja to definitywny koniec?

Nieudana restrukturyzacja – przyczyny 

O tym, czy toczące się postępowanie restrukturyzacyjne zakończy się sukcesem, czy też fiaskiem, zadecydować mogą różne czynniki. Jednym z kluczowych pozostaje czas. To właśnie on jest jednym z głównych winowajców nieudanej restrukturyzacji. Niestety niektórzy przedsiębiorcy decydują się na podjęcie działań naprawczych zbyt późno – w momencie, w którym ich sytuacja jest już na tyle poważna, że jakiekolwiek próby wyjścia na prostą okazują się niemożliwe. Zawsze zwracamy dlatego szczególną uwagę na to, by nie lekceważyć żadnych sygnałów, mogących świadczyć o zachwianiu płynności i stabilności finansowej, ponieważ przegapienie tego momentu może okazać się dotkliwe w skutkach. Jak bowiem powszechnie wiadomo, przy braku odpowiedniej poduszki finansowej jedne zaległości pieniężne zawsze generują kolejne. 

Za nieudaną restrukturyzacją często stoi także brak odpowiedniego przygotowania, przez który należy rozumieć w szczególności lekceważące podejście do opracowania i wdrożenia działań naprawczych, brak długoterminowego planu działania oraz nieodpowiednią i nieefektywną komunikację z wierzycielami (m.in. zatajanie pewnych informacji, godzenie się na niekorzystne warunki), która finalnie jeszcze bardziej godzi w interesy albo jednej, albo drugiej strony. 

Nieudana restrukturyzacja – co dalej? Konsekwencje restrukturyzacji zakończonej fiaskiem 

W sytuacji, gdy restrukturyzacja okazuje się nieudana, pojawia się pytanie o to, co dalej? Jakie są konsekwencje restrukturyzacji, która nie zakończy się pomyślnie? Owszem, w niektórych przypadkach fiasko działań naprawczych będzie wiązać się z końcem działalności firmy transportowej, ale nie zawsze musi tak być. 

Powołując się raz jeszcze na dane Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej, należy zauważyć, że najczęściej wybieranym przez dłużników rodzajem postępowania restrukturyzacyjnego, jest postępowanie o zatwierdzenie układu, które stanowi aż 93,55% wszystkich dopuszczalnych trybów. Wynika to z faktu, iż cechuje je najmniejszy stopień sformalizowania oraz szybkość, ponieważ praktycznie w całości odbywa się ono bez udziału sądu. Postępowanie o zatwierdzenie układu można prowadzić jednak tylko wtedy, gdy suma wierzytelności spornych uprawniających do głosowania nad układem nie przekracza 15% sumy wierzytelności uprawniających do głosowania nad układem.

Istotą postępowania o zatwierdzenie układu staje się wypracowanie układów z wierzycielami dłużnika, a więc zaproponowanie nowych warunków spłaty dotychczasowych zobowiązań. Jak można łatwo odgadnąć, w rzeczywistości, przy braku odpowiedniego, zewnętrznego wsparcia, nie jest to wcale zadanie łatwe. Jeśli bowiem wierzyciele uznają, że zaproponowane rozwiązania nie są dla nich wystarczająco korzystne i godzą w ich interesy, żaden układ nie zostanie zawarty. Czasami decydujący staje się tylko jeden głos… 

Nie zamyka to jednak drogi do dalszych działań, ponieważ przepisy restrukturyzacyjne co do zasady nie zakazują, by po nieudanej restrukturyzacji nie można było wszcząć kolejnego takiego postępowania. Wyjątek stanowi art. 226a ust. 2 Prawa restrukturyzacyjnego, który to zabrania wszczynania postępowania o zatwierdzenie układu z obwieszczeniem  o ustaleniu dnia układowego, jeśli w ciągu ostatnich 10 lat dłużnik prowadził postępowanie o zatwierdzenie układu, w którym dokonano obwieszczenia o ustaleniu dnia układowego, albo w ciągu ostatnich 10 lat umorzono postępowanie restrukturyzacyjne prowadzone wobec dłużnika, z wyjątkiem sytuacji, gdy umorzenie postępowania restrukturyzacyjnego nastąpiło za zgodą rady wierzycieli.

Jeśli zatem postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzenie układu zakończyło się w sposób niepomyślny dla dłużnika, warto spróbować podjąć następujące kroki: 

  • dokładnie przeanalizować wszystkie podjęte uprzednio działania, aby poznać przyczyny niepowodzenia (być może o nieprzyjęciu układu zadecydował m.in. zbyt długi okres spłaty zobowiązań, brak mocnych dowodów na to, że dalszy rozwój borykającej się z problemami firmy nadal jest możliwy albo mało przekonujący plan restrukturyzacyjny z niewielkimi szansami na powodzenie?); 
  • na podstawie wyciągniętych wniosków przygotować nowe propozycje układowe, uwzględniające oczekiwania i interesy wierzycieli (zwłaszcza tych, którzy uprzednio głosowali przeciwko przyjęciu układu);
  • rozpocząć nowe negocjacje.

Nieudana restrukturyzacja a zmiana doradcy restrukturyzacyjnego

Może zdarzyć się, że częściowo za nieudaną restrukturyzację odpowiada osoba pełniąca funkcję doradcy restrukturyzacyjnego. Jeśli przypuszczają Państwo, że taka osoba nienależycie wywiązała się ze swoich obowiązków i nie sprostała stawianym oczekiwaniom, warto rozważyć skorzystanie z usług innego, posiadającego odpowiednie kwalifikacje specjalisty. W przypadku restrukturyzacji firm transportowych poza ogólną znajomością obowiązujących przepisów dodatkowym atutem będzie z pewnością zaznajomienie ze specyfiką tej branży i panującymi w niej relacjami.

Jako kancelaria wyspecjalizowana w prawie transportowym i ukierunkowana ściśle na obsługę prawną przewoźników drogowych wspieramy naszych klientów również w działaniach naprawczych, zmierzających do poprawy ich sytuacji ekonomicznej. Jeśli Państwa firma zaczyna mierzyć się z problemami finansowymi i pojawiają się pierwsze trudności z terminową spłatą wymagalnych zobowiązań, zachęcamy do jak najszybszego skontaktowania się z naszym zespołem. Należycie przygotujemy Państwa do restrukturyzacji, pomożemy w skutecznym negocjowaniu nowych warunków z wierzycielami, a także zapewnimy nasze wsparcie w realizacji działań naprawczych, nie pozostawiając firmy na lodzie na żadnym etapie wychodzenia na prostą i wracania na właściwe tory. 

Doskonale wiemy, że to właśnie profesjonalne i rzetelne przygotowanie do postępowania restrukturyzacyjnego, umiejętność prowadzenia rozmów i wsłuchania się w potrzeby każdej ze stron są gwarancją sukcesu podejmowanych działań.  

Źródło: 

https://www.coig.com.pl/2024-restrukturyzacje-firm_wrzesien.php

Powrót do listy aktualności

Facebook