Od 21 sierpnia 2023 roku tachografy otrzymają nowe funkcje, które przede wszystkich będą wspierać inspektorów przy kontroli czasu jazdy i odpoczynku kierowców. Szereg zmian wynika z przepisów pakietu mobilności.
Pierwotnie obecnie znane tachografy inteligentne pierwszej generacji miały mieć możliwość aktualizacji, aczkolwiek przez zmiany w zabezpieczeniu sygnału lokalizacji konieczna będzie wymiana podzespołów, a więc i całego tachografu.
Co istotne, przepisy mają zastosowanie wyłącznie w międzynarodowym transporcie towarów, a więc nie nakazują wymiany tachografów, które będą używane jedynie w ruchu krajowym.
Lista nowych/zmienionych funkcji:
Inteligentne tachografy drugiej generacji wyposażono w liczne funkcje, oto najważniejsze z nich:
- automatyczna rejestracja przekroczeń granic oraz aktywności takich jak załadunek/rozładunek
- możliwość aktualizacji oprogramowania tachografów w razie zmian w przepisach
- zwiększenie pojemności przechowywanych danych, tak aby była możliwość kontroli danych z 56 dni
- dopuszczalność integracji z zewnętrznymi systemami transportowymi
Dodatkowo, nowe tachografy mają za zadanie zbierać dane i korzystać z technologii, dzięki którym trudniejsze stanie się fałszowanie ich zapisów. Urządzenia wykryją m.in. używanie magnesu oraz wadliwe działanie czujników ruchu.
Harmonogram wprowadzania nowych tachografów:
- od 21 sierpnia 2023 roku – obowiązkowy montaż tachografów w nowo rejestrowanych pojazdach wykonujących transport międzynarodowy
- do 31 grudnia 2024 roku – wszystkie tachografy analogowe oraz cyfrowe (nieinteligentne) w pojazdach w ruchu międzynarodowym będą musiały zostać wymienione na nowe tachografy inteligentne drugiej wersji
- od 20 sierpnia 2025 roku – wszystkie samochody ciężarowe wykorzystywane w transporcie międzynarodowym będą musiały zostać wyposażone w nowe tachografy drugiej wersji
- od 1 lipca 2026 roku – wejdzie w życie obowiązek posiadania nowych tachografów w przewozach busem (transport pojazdami o dmc od 2,5 do 3,5t)