Doradztwo restrukturyzacyjne to odpowiedź na piętrzące się nie od dziś problemy branży transportowej, które zmuszają wielu jej przedstawicieli do sięgania po do tej pory niewykorzystywane narzędzia, mające na celu uchronienie się przed ostatecznością, czyli ogłoszeniem upadłości. Wprowadzanie działań naprawczych odbywa się w ramach postępowania restrukturyzacyjnego, które to niestety zyskało w ostatnim czasie dużą popularność wśród firm przewozowych.

Jak wynika z danych przedstawionych przez MGBI w raporcie: „Postępowania upadłościowe i restrukturyzacyjne. Raport 2024”,w roku 2023 liczba restrukturyzacji zwiększyła się o 87,7% w porównaniu do roku 2022 i aż o 123,3% względem roku 2021, przekraczając w sumie pułap 4000 otwartych postępowań restrukturyzacyjnych. W branży transportowej i gospodarki magazynowej przeprowadzono łącznie w minionym roku 515 postępowań restrukturyzacyjnych. Dla porównania w roku 2022 postępowanie restrukturyzacyjne rozpoczęto względem 238przedsiębiorstw. Z uwzględnieniem podklasy PKD to właśnie transport drogowy towarów (PKD 49.41) zajął pierwsze miejsce pod względem branż przedsiębiorstw, wobec których rozpoczęto restrukturyzację. W 2023 roku objęto nią 423 podmioty świadczące usługi transportu drogowego towarów. Biorąc natomiast pod uwagę stosunek liczby otwartych postępowań restrukturyzacyjnych do liczby wszystkich aktywnych podmiotów gospodarczych w sekcjach PKD, transport i gospodarka magazynowa uplasowały się w 2023 roku na drugim miejscu, ze wskaźnikiem 2,38‰.

Mając na względzie te dane, nie dziwi zatem stale rosnące wśród polskich przewoźników zainteresowanie pomocą prawną w zakresie doradztwa restrukturyzacyjnego, które pomaga przedsiębiorcom ponownie stanąć na nogi. W ramach postępowania restrukturyzacyjnego dąży się w szczególności do zawarcia układów z wierzycielami, mających na celu m.in. możliwość rozłożenia płatności i zobowiązań na raty bądź ich odroczenia w czasie.

Doradztwo restrukturyzacyjne z kancelarią transportową LEGALTRANS

W związku z tym, że restrukturyzację przedsiębiorstwa przeprowadza się z reguły jednocześnie na wielu płaszczyznach, na doradztwo restrukturyzacyjne składa się szereg usług, zahaczających nie tylko o różne obszary prawa. Liczą się tu w dodatku konkretne umiejętności, w szczególności umiejętności analityczne, planowania, zarządzania, czy negocjacyjne. Gdy mówimy natomiast o restrukturyzacji firm transportowych, sporym atutem będzie z pewnością bardzo dobra znajomość tej branży, jej realiów oraz aktualnych problemów i wyzwań, z jakimi się mierzy.

Jako że nasza kancelaria LEGALTRANS jest kancelarią ukierunkowaną i wyspecjalizowaną właśnie w obsłudze firm transportowych, od lat wspieramy naszych klientów nie tylko w codziennej obsłudze prawnej, ale również w kryzysowych sytuacjach, gdy na horyzoncie pojawia się ryzyko zamknięcia prowadzonej działalności. Naszym wsparciem obejmujemy zarówno samych dłużników, jak i wierzycieli, których kontrahenci są zagrożeni niewypłacalnością.

Priorytetem podejmowanych przez nas działań pozostaje kompleksowa pomoc w poprawie sytuacji ekonomicznej takich przedsiębiorstw, w ramach wybranego, odpowiedniego rodzaju postępowania restrukturyzacyjnego. Przypominamy bowiem, że w ustawie Prawo restrukturyzacyjne wyodrębniono cztery typy takiego postępowania. Jest to postępowanie o zatwierdzenie układu, postępowanie układowe przyspieszone, postępowanie układowe i postępowanie sanacyjne.

Co składa się na doradztwo restrukturyzacyjne z kancelarią transportową LEGALTRANS?

Doradztwo restrukturyzacyjne przebiega wieloetapowo, począwszy od oceny, czy rzeczywiście klasyfikują się Państwo na gruncie obowiązujących przepisów do tego rodzaju postępowania, po staranne przeanalizowanie aktualnej sytuacji firmy na różnych obszarach i zarekomendowanie dalszych, niezbędnych działań.

Do jednych z form wsparcia, jakie zapewniamy naszym klientom, będącym zarówno dłużnikami, jak i wierzycielami, należy:

  • weryfikacja zasadności wszczęcia postępowania restrukturyzacyjnego,
  • dokładna analiza prawna i finansowa przedsiębiorstwa,
  • wybór optymalnego trybu restrukturyzacji,
  • uczestnictwo w negocjacjach i dialogach z wierzycielami, mającymi na celu m.in. zawarcie ugód lub wypracowanie nowych warunków spłaty zobowiązań,
  • wskazanie możliwych źródeł finansowania,
  • doradztwo przy połączeniach, podziałach i przekształceniach przedsiębiorstw,
  • reprezentacja na drodze sądowej,
  • pomoc w dopełnianiu formalności, takich jak sporządzanie wniosków, umów, aneksów do umów, ugód, porozumień.

Nie tylko doradztwo – stała obsługa prawna dla firm transportowych z kancelarią LEGALTRANS

Oczywiste jest, że nie przed wszystkimi zdarzeniami jesteśmy w stanie się uchronić i nie wszystkie z nich przewidzieć. Jednakże w wielu przypadkach można uniknąć tych najbardziej dotkliwych skutków, do jakich mogą prowadzić dość niefrasobliwe działania podejmowane w związku z zarządzaniem firmą transportową.

Biorąc pod uwagę fakt, że firmy transportowe są narażone na liczne trudności i nowe wyzwania, a także regularne zmiany w przepisach, nawet niewielkie przedsiębiorstwa działające w tej branży mogą potrzebować dostępu do wiedzy specjalistów. Nie da się bowiem efektywnie rozwijać prowadzonej działalności, wiecznie zaprzątając sobie głowę chociażby ciągle modyfikowanymi kwestiami prawnymi, które uderzają bezpośrednio w każdego przewoźnika.

Jeśli pragną Państwo w spokoju i z poczuciem bezpieczeństwa pomnażać swoje zyski, rekomendujemy dlatego stałą współpracę z zaufaną kancelarią prawną, która będzie wspierać Państwa w codziennym zarządzaniu firmą transportową i czuwać nad wszelkimi zmianami w prawie. Rzetelnie sporządzane umowy, regularne audyty, alerty o nowych wymogach dla przewoźników, szybka reakcja w razie opóźnień w płatnościach ze strony kontrahenta – wszystko to finalnie wpływa na sytuację finansową i prawną przedsiębiorstw przewozowych, ograniczając ryzyko ewentualnej restrukturyzacji. Przy stałej opiece prawnej nasi specjaliści przez cały czas trzymają rękę na pulsie!

Źródło:

https://www.mgbi.pl/raporty/tresc/postepowania-upadlosciowe-i-restrukturyzacyjne-raport-2024

Powrót do listy aktualności

Facebook