Wraz z początkiem listopada czekają nas duże zmiany w SENT, czyli Systemie Elektronicznego Nadzoru Transportu nadzorowanym przez Krajową Administrację Skarbową i służącym monitorowaniu towarów wrażliwych. Od teraz SENT stanie się obligatoryjny także dla przewoźników spoza UE. Rozwiązania, które początkowo miały wejść w życie dopiero w 2025 r., zostaną wdrożone 1 listopada 2024 r.

Od tego dnia wszyscy zagraniczni przewoźnicy, niemający swojej siedziby na terenie UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), mają obowiązek zgłaszania wykonywanych przewozów w rejestrze SENT, i to niezależnie od rodzaju towarów, jakie przewożą. Pod zgłoszenie do SENT podlegają zarówno przewozy wykonywane przez terytorium Polski, jak i przewozy kabotażowe.

Obowiązek ten wynika z art. 28b ustawy o transporcie drogowym, zgodnie z którego treścią w przypadku, gdy do wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy, o którym mowa w art. 28 ust. 1 i 1a (oraz przewozu kabotażowego, o którym mowa w art. 29), jest wymagane:

  • zezwolenie na wykonywanie międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy na terytorium RP,
  • zagraniczne zezwolenie EKMT,
  • zezwolenie na przewóz kabotażowy,

a także w przypadku, gdy przepisy wiążących RP umów międzynarodowych w zakresie przewozu drogowego zwalniają z obowiązku posiadania tych zezwoleń, zagraniczny podmiot wykonujący taki przewóz jest zobowiązany przesłać do rejestru zgłoszeń, przed rozpoczęciem przewozu na terytorium RP, zgłoszenie takiego przewozu i uzyskać numer referencyjny dla tego zgłoszenia (numer referencyjny ma być ważny przez 10 dni od jego wydania). Zgłoszenia do SENT należy tym samym dokonać przed przekroczeniem granicy z Polską.

Obowiązek zgłoszenia przewozów w SENT w Rejestrze RMPD

Zagraniczni przewoźnicy, niemający swojej siedziby w jednym z państw członkowskich UE, dokonują zgłoszenia w SENT w specjalnie utworzonym do tego Rejestrze Międzynarodowych Przewozów Drogowych (rejestr RMPD), który jest dostępny na platformie PUESC.

Na platformie PUESC udostępniono w związku z tym 3 dedykowane formularze:

  • RMPD100 – rejestracja przewozu przez przewoźnika,
  • RMPD – aktualizacja,
  • RMPD406 – sprawdzenie ważności zgłoszenia przewozu wraz z ostatnią pozycją GPS [RMPD].

Samo zgłoszenie przewozu powinno natomiast zawierać:

  • dane zagranicznego podmiotu wykonującego przewóz drogowy rzeczy,
  • numer identyfikacji podatkowej zagranicznego podmiotu wykonującego przewóz drogowy rzeczy,
  • dane nadawcy i odbiorcy,
  • planowane miejsce i datę rozpoczęcia i zakończenia przewozu na terytorium RP,
  • państwo załadunku,
  • państwo rozładunku,
  • numer dokumentu przewozowego towarzyszącego przewożonemu towarowi,
  • numer zezwolenia,
  • numery rejestracyjne pojazdów, którymi jest wykonywany przewóz,
  • numer lokalizatora.

Ważne: Raz jeszcze przypominamy, że zgłoszenie w SENT dla przewoźników drogowych spoza UE jest wymagane bez względu na to, jakie przedmioty przewożą. Oznacza to, że nie dotyczy ono wyłącznie towarów wrażliwych.

Możliwe więcej niż jedno zgłoszenie do RMPD

Jeśli zagraniczny podmiot wykonujący międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy, w ramach przewozu wykonuje jednocześnie kilka operacji transportowych (w tym kabotażowych), dla których jest wymagane posiadanie więcej niż jednego zezwolenia lub podstawa prawna zwolnienia z takiego obowiązku jest odmienna, każda taka operacja transportowa będzie wymagać osobnego zgłoszenia do RMPD w systemie SENT.

Brak zgłoszenia w rejestrze RMPD zagrożony sankcjami

Transport, który nie zostanie zarejestrowany w rejestrze zgłoszeń, będzie mógł zostać zatrzymany przez uprawnione służby, które w takiej sytuacji nałożą na przewoźnika odpowiednie  kary finansowe. Transport wykonany bez zgłoszenia do RMPD zostanie potraktowany jako wykonany bez zezwolenia na transport drogowy rzeczy.

Obecnie przewoźnikowi za brak rejestracji przewozu w SENT, na mocy art. 24 ustawy o SENT, grozi kara pieniężna w wysokości 10 tys. zł. Natomiast względem przewoźników zagranicznych zastosowanie znajdą sankcje przewidziane w załączniku nr 3 ustawy o transporcie drogowym, w wysokości 10 tys. zł lub12 tys. zł.

Co z SENT od 1 stycznia 2025 r.?

Wraz z tą datą obowiązek rejestracji przewozu drogowego rzeczy ma objąć przewoźników z innych państw członkowskich UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA. Są to konkretnie te podmioty, które wykonują na terytorium RP przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.

A zatem od nowego roku w pewnych sytuacjach obowiązek dokonywania zgłoszeń w SENT będzie dotyczyć także przewoźników z UE.

Źródło:

https://puesc.gov.pl/web/guest/uslugi/wyslij-zg%C5%82oszenie-przewozu-w-przypadku-miedzynarodowego-przewozu-drogowego-rzeczy-albo-przewozu-kabotazowego-rzeczy-zlozenie-i-aktualizacja-zgloszenia
https://www.gov.pl/web/witd-bydgoszcz/nowe-obowiazki-sent2

Powrót do listy aktualności

Facebook