Windykacja transportowa
Nieterminowe płatności to problem wielu przedsiębiorców z branży transportowej, z którym niestety nie każdy wie, jak sobie skutecznie poradzić. Tam, gdzie działania polubowne nie przynoszą zamierzonych skutków, tam jak najszybciej powinno się rozpocząć windykację sądową. Zalecamy, by windykację faktur w transporcie przeprowadzać przy wsparciu prawników, ponieważ w ten sposób zwiększają Państwo szanse na zakończenie działań z sukcesem, a także oszczędzają sobie nerwy i czas.
Windykacja w transporcie – co należy wiedzieć?
Nie jest tajemnicą, że sytuacja związana z płatnościami w sektorze TSL nie prezentuje się zbyt kolorowo. Wpływają na to nie tylko długie terminy płatności, wynoszące najczęściej 45 – 60 dni, ale także krótki okres przedawnienia roszczeń. Zarówno na gruncie Ustawy przewozowej, jak i przepisów międzynarodowych, roszczenia, które mogą być dochodzone na podstawie tych aktów prawnych, przedawniają się już z upływem roku.
Zwracamy dlatego szczególną uwagę na to, by w razie jakichkolwiek opóźnień nie zwlekać dodatkowo z podjęciem natychmiastowych działań, tylko szybko na nie reagować. Dzięki temu zwiększają Państwo szanse na pomyślne zakończenie windykacji w transporcie oraz to, że należna kwota zostanie odzyskana w całości, w krótkim czasie. Każda zwłoka gra niestety na niekorzyść wierzyciela, ponieważ w razie natrafienia na problematycznego i nieuczciwego kontrahenta zawsze istnieje ryzyko, że stanie się on niewypłacalny lub będzie dążyć do tego, by wyzbyć się posiadanego majątku.
Na skuteczność windykacji wpływać będzie jednak nie tylko szybkość podjęcia właściwych kroków, ale także prawidłowość skonstruowania dokumentów regulujących zobowiązanie. Największe znaczenie ma w szczególności umowa i list przewozowy. Warto zabezpieczyć również wszelką inną, dodatkową dokumentację i wiadomości wymieniane z kontrahentem, które będą przydatne na etapie ewentualnego postępowania sądowego.
Windykacja transport: rodzaje windykacji
Windykacja faktur w transporcie rozpoczyna się od działań polubownych. Dopiero, gdyby te nie przyniosły zamierzonych skutków, sprawę będzie trzeba skierować na drogę sądową. Zdajemy sobie sprawę z tego, że perspektywa postępowania sądowego raczej nie napawa optymizmem. Tak ważne jest dlatego, by dołożyć wszelkich starań w egzekwowaniu długu na etapie działań polubownych. Niestety odzyskanie pieniędzy z zaległej faktury nie zawsze okazuje się tu możliwe.
Windykacja w transporcie – działania polubowne
Windykacja polubowna, nazywana również miękką, to działania, które wykonuje się poza sądem. Mają one na celu, jak wskazuje sama nazwa, ugodowe rozwiązanie problemu, jaki zaistniał w związku z nieterminową płatnością.
Windykacja polubowna polega najczęściej na wysyłaniu SMSów, e-maili lub kontakcie telefonicznym z dłużnikiem, aby przypomnieć mu o przegapionym terminie płatności za wykonaną usługę. Działania podejmowane w ramach miękkiej windykacji w transporcie nie są regulowane prawnie. A to z kolei oznacza, że wierzyciel może, przynajmniej teoretycznie, prowadzić je wedle uznania. Brak planu działania nie jest jednak rekomendowaną praktyką. Tak samo jak zbyt duża pobłażliwość, niekonsekwencja, opieszałość.
Oczywiście z drugiej strony nie wszystkie zaległości w spłacie zobowiązań są zawsze działaniem celowym dłużnika, o czym również należy pamiętać. Jeśli trafią jednak Państwo na trudnego kontrahenta i nie zachowają względem niego od samego początku stanowczej postawy, może skutkować to tym, że windykacja faktur transportowych stanie się bardziej wymagająca i czasochłonna.
Uczulamy także, by przesadnie nie rozciągać działań polubownych w czasie. Wystarczą tu 2 lub 3 przypomnienia o istniejącym długu. Jeśli pozostaną one bez echa, należy przygotować pisemne, ostateczne wezwanie do zapłaty, w którym to wskazuje się, że w razie braku płatności, sprawa zostanie skierowana na drogę sądową. Wezwanie do zapłaty jest tym samym ostatnim dokumentem, jaki sporządza się podczas windykacji miękkiej.
Windykacja transportowa – droga sądowa
Gdy dłużnik nie reaguje na ponaglenia i wezwania do zapłaty, sprawa powinna zostać skierowana na drogę sądową. Z reguły na tym etapie wskazane będzie, by skorzystać z profesjonalnego wsparcia prawnego, jeśli do tej pory działali Państwo na własną rękę. Dlaczego?
Ponieważ windykacja sądowa:
- wymaga sporządzenia pozwu i złożenia go do właściwego sądu, co może być szczególnie problematyczne, jeśli dłużnik ma swoją siedzibę za granicą,
- toczy się przed sądem, a więc jest procesem sformalizowanym, podlegającym określonym przepisom,
- wiąże się z koniecznością skompletowania dowodów – dokumentów przewozowych, umowy, faktur oraz innej korespondencji,
- powinna zostać poprzedzona wyborem odpowiedniego trybu postępowania.
Nieznajomość przepisów i brak obycia ze specyfiką postępowań sądowych będzie tu z pewnością działać na Państwa niekorzyść, dokładając, poza cennym czasem, dodatkowego stresu.
Windykacja transportowa – skuteczne odzyskiwanie należności z faktur z kancelarią LEGALTRANS
Wiemy, że niektórzy przedsiębiorcy mierzą się z dylematem, czy warto windykować faktury w transporcie na własną rękę, czy nie lepiej od razu skorzystać ze wsparcia specjalistów.
Samodzielna windykacja transportowa ma sens głównie wtedy, gdy są Państwo obyci z prawem i procedurą sądową, a także mają umiejętności negocjacyjne oraz potrafią wykazać się stanowczością i konsekwencją. Jeśli jednak nie, mądrym i rekomendowanym posunięciem będzie przekazanie sprawy na ręce ekspertów.
Dlaczego miałby to być akurat zespół LEGALTRANS? Ponieważ nasza kancelaria od lat zapewnia kompleksową obsługę prawną branży transportowej. Jesteśmy w stałym kontakcie z polskimi przewoźnikami – znamy ich problemy oraz realia, w jakich funkcjonują. A do tego wszystkiego biegle odnajdujemy się w obowiązujących przepisach transportowych, nie tylko krajowych, ale i międzynarodowych.
Jesteśmy dzięki temu gotowi nieść Państwu natychmiastową pomoc i wdrażać skuteczne działania windykacyjne, niezależnie od stopnia skomplikowania sprawy. Oferujemy swoje wsparcie nie tylko przed sądem, ale i na etapie działań polubownych.