Mija już ponad rok, od kiedy inteligentne tachografy drugiej generacji zaczęły być obowiązkowo montowane w każdej nowo rejestrowanej ciężarówce na terenie Unii Europejskiej. To jednak nie koniec reform związanych z nowymi tachografami, ponieważ wielkimi krokami zbliża się kolejny, ważny dla przewoźników termin. Do kiedy smart tachografy II generacji wyprą pozostałe modele?

Inteligentne tachografy 2.0 (G2V2) pojawiły się na rynku 21 sierpnia 2023 r. Będąc precyzyjnym, należy mówić tak w zasadzie o tachografach „przejściowych”, ponieważ wprowadzanie nowych urządzeń rejestrujących nie odbyło się oczywiście bez pewnych problemów w postaci braku zakończenia na czas prac nad technologią OSNMA, która to nadal nie została udostępniona… [MB1] Była to pierwsza, ważna data dla przewoźników drogowych.

Następna przypada już lada moment, bo na 31 grudnia 2024 r. Jest to ostateczny termin na wymianę najstarszych tachografów, czyli tachografów cyfrowych i analogowych montowanych przed czerwcem 2019 r. Wraz z początkiem nowego, 2025 r. przewoźnicy będą mogli posługiwać się  już tylko inteligentnymi tachografami I generacji (funkcjonującymi od czerwca 2019 r.) lub inteligentnymi tachografami II generacji (funkcjonującymi od sierpnia 2023 r.). Oczywiście zmiany te dotyczą wyłącznie przewozów międzynarodowych i pojazdów powyżej 3,5 ton – harmonogram wymiany tachografów na nowe nie obejmuje przewozów krajowych.

Tachografy – wymiana i aktualny harmonogram na następne lata

W związku z tym, że o nowe smart tachografy II generacji padają liczne pytania, raz jeszcze przypominamy, jak będzie przebiegać wymiana urządzeń rejestrujących w najbliższych latach. Do kiedy tachografy na tarczki? Kiedy wymiana tachografów inteligentnych I generacji?

  • Jeszcze tylko do 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy uczestniczący w przewozach międzynarodowych mogą korzystać z tachografów cyfrowych i analogowych sprzed 15 czerwca 2019 r. Od 1 stycznia 2025 r. urządzenia najstarszej generacji nie będą już dozwolone – ich miejsce zajmą inteligentne tachografy 2.0. Oznacza to zatem, że od nowego roku w obrocie międzynarodowym będą legalnie funkcjonować tylko inteligentne tachografy I generacji i II generacji.
  • Stan ten nie utrzyma się długo, ponieważ inteligentne tachografy I generacji, czyli tachografy montowane od 15 czerwca 2019 r., będą w użytku tylko do 21 sierpnia 2025 r[MB2] . Po tej dacie będą musiały zostać zastąpione tachografami 2.0.

Kiedy tachografy w busach?

Powyższy harmonogram odnosi się do pojazdów ciężarowych. W planach są jednak również głośno zapowiadane od lat tachografy dla busów. W tym przypadku datą graniczną pozostaje 1 lipca 2026 r. Jest to termin, od którego obowiązkowy stanie się montaż tachografów w pojazdach o DMC od 2,5 tony do 3,5 tony, uczestniczących w międzynarodowych zarobkowych przewozach rzeczy na terenie UE. Ponownie pod nowy obowiązek nie będą podlegać busy wykorzystywane w przewozach krajowych.

Jakie funkcje oferują nowe tachografy II generacji?

Nowe tachografy to nowe funkcje. Do jednych z najistotniejszych funkcjonalności tachografów drugiej generacji należy:

  • rejestracja szczegółowych danych dotyczących czasu pracy i aktywności kierowcy wraz z możliwością zdalnego odczytu tychże danych,
  • automatyczne rejestrowanie momentu przekraczania granicy państwa, co wykluczy konieczność zatrzymywania się na postojach w celu dokonania wpisu ręcznego,
  • automatyczne rejestrowanie dodatkowych informacji, takich jak ładunek i rozładunek, rodzaj przewozu (przewóz osób/rzeczy),
  • zwiększona pamięć do przechowywania danych,
  • dodatkowe zabezpieczenie sygnału lokalizacji (wspomniana na początku technologia OSNMA).

Na podstawie powyższych funkcji można zauważyć, że nowe tachografy oferują pewne udogodnienia zarówno dla samych przewoźników, jak i kierowców, a dodatkowo… organów kontrolnych. Pierwszej grupie pozwalają w szerszym stopniu i zwiększą łatwością kontrolować pracę swoich pracowników. Kierowcom odejmują obowiązków chociażby w postaci konieczności ręcznego rejestrowania momentu przekraczania granicy. Dla inspektów ITD inteligentny tachograf 2.0 montowany w pojeździe oznacza z kolei większe możliwości w zakresie przeprowadzania kontroli.

Wymiana inteligentnych tachografów 2.0 a najczęstsze problemy

Mimo że wymiana tachografów na nowe niesie za sobą pewne korzyści, nie wszystko przebiega tu niestety gładko. Największym problemem związanym z zastępowaniem starych urządzeń rejestrujących tachografami II generacji pozostają… koszty. Koszty, którymi w całości zostali obciążeni przewoźnicy drogowi, na których to barkach ciąży przecież obecnie znacznie więcej zmartwień. Wskazuje się, że wymiana jednego tachografu jest wydatkiem rzędu około 4500 – 5000 zł, co w przypadku wykorzystywania w przewozach międzynarodowych kilku bądź kilkunastu pojazdów, robi się znaczącym kosztem. Stąd też apel przedstawicieli środowiska transportowego o uruchomienie dofinansowania w tym przedmiocie. Póki co brak jest jednak konkretnych informacji i deklaracji.

Należy zdawać sobie również sprawę z tego, że czas pędzi nieubłaganie. Lada moment czeka nas drugi etap wymiany tachografów, a za chwilę – kolejny. Te miesiące miną bardzo szybko, dlatego tym z Państwa, którzy jeszcze nie podjęli w tym przedmiocie żadnych kroków, rekomendujemy nie zwlekać już ani chwili dłużej. Zwłaszcza jeśli posiadają Państwo w swojej flocie najstarsze modele urządzeń rejestrujących, które wyjdą z użytku za 3 miesiące.

Przypominamy, że kary za brak wymiany tachografu na nowy opiewają na kwotę nawet 12 tys. zł – 10 tys. zł dla firmy transportowej, a 2 tys. zł dla osoby zarządzającej transportem drogowym. Nie są to więc małe sumy. Uchylanie się od obowiązku wymiany tachografów na nowe będzie oczywiście dodatkowo wiązać się z tym, że taki przewoźnik utraci możliwość legalnego wykonywania przewozów międzynarodowych.

Jak poradzić sobie ze wszystkimi wyzwaniami w transporcie?

Jeśli ilość wszystkich zmian, jakie dotykają branżę transportową, jest dla Państwa przytłaczająca i wiąże się z dodatkowym stresem, nerwami, zachęcamy do oddania swojej firmy pod opiekę prawną zaufanej kancelarii transportowej. Na przykładzie klientów naszej kancelarii LEGALTRANS, w ramach stałej obsługi prawnej z wyprzedzeniem informujemy o wszelkich planowanych nowościach i pomagamy się do nich przygotować. Zapewniamy także dostęp do regularnych szkoleń i konferencji poświęconych największym problemom i wyzwaniom branży TSL, co jest okazją do poszerzenia swojej wiedzy i networkingu.

Powrót do listy aktualności

Facebook