Funkcjonujący już od końca 2021 roku nowy system poboru e-TOLL, który zastąpił viaTOLL, regularnie poddawany jest pewnym zmianom. Część z nich przypada również na ten rok. Co nowego planowane jest w systemie opłat drogowych w Polsce i czy zmiany te wpłyną w jakimś stopniu na obowiązki przewoźników w e-TOLL?
e-TOLL – system opłat drogowych Polska
e-TOLL to obecnie obowiązujący elektroniczny system opłat drogowych w Polsce, działający na podstawie nowoczesnej technologii pozycjonowania satelitarnego GNSS. Opłatę za przejazd odcinkami płatnymi nalicza się na podstawie stałego przesyłu danych geolokalizacyjnych pojazdu, do czego niezbędne jest także posiadanie odpowiedniego urządzenia pokładowego. Nie ma w związku z tym potrzeby zatrzymywania się na bramkach.
e-TOLL obowiązuje na płatnych odcinkach dróg, które są zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, a nadzór nad całym systemem sprawuje Krajowa Administracja Skarbowa. Z pełną listą odcinków płatnych możesz zapoznać się tutaj: https://etoll.gov.pl/media/ohsnoipa/lista-odcinkow-drog-platnych-w-e-toll-od-24062025-r.pdf. Łączna długość sieci dróg płatnych podlegających w naszym kraju pod e-TOLL to ponad 5000 km.
Dla użytkowników e-TOLL dostępna jest darmowa aplikacja mobilna e-TOLL PL, a także IKK, czyli Internetowe Konto Klienta, które pozwala na zarządzanie kontami i urządzeniami, dokonywanie płatności i dostęp do formularzy.
System opłat drogowych Polska – kogo dotyczy e-TOLL?
Z elektronicznego systemu opłat drogowych e-TOLL mają obowiązek korzystać:
- właściciele, użytkownicy, posiadacze pojazdu samochodowego i zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz
- właściciele, użytkownicy, posiadacze autobusu niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej.
Z obowiązku uiszczania opłat za pośrednictwem e-TOLL są za to zwolnieni właściciele i posiadacze samochodów osobowych i motocykli. Zwolnienie nie będzie natomiast dotyczyć zespołu pojazdów składającego się z samochodu osobowego i przyczepy, jeśli dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony. W takim przypadku wymagana jest płatność w e-TOLL. Kierowcy aut osobowych w 2025 r. wciąż muszą opłacać jednak przejazd autostradami zarządzanymi przez prywatnych koncesjonariuszy.
System opłat drogowych Polska – od czego zależy wysokość opłaty drogowej?
To, ile wynosi elektroniczna opłata drogowa (za 1 km), zależy od kilku czynników. Należy do nich:
- rodzaj drogi – w Polsce wyróżnia się następujące klasy dróg, na których obowiązuje e-TOLL: drogi klasy S, A, G i GP,
- dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu (samochody powyżej 3,5 t, ale poniżej 12t; samochody powyżej 12 t; autobusy),
- klasy emisji spalin (max EURO 2, EURO 3, EURO 4, min. EURO 5).
Po zarejestrowaniu w systemie e-TOLL płatności można dokonywać na dwa sposoby: albo w formie konta przedpłaconego, które doładowuje się na określoną kwotę (minimum 120 zł dla pojazdów ciężkich), albo konta z odroczonym terminem płatności (płatność okresowa z zabezpieczeniem).
W pierwszym przypadku, w razie niewykorzystania doładowanych środków, możesz ubiegać się o ich zwrot. Potrzebny jest do tego pisemny wniosek, który składa się za pośrednictwem Internetowego Konta Klienta albo w jednym z Miejsc Obsługi Klienta. Natomiast w przypadku konta z odroczonym terminem płatności na koniec okresu rozliczeniowego (pełnego miesiąca kalendarzowego) otrzymasz dokument informujący o wysokości naliczonej opłaty elektronicznej, w formie noty obciążeniowej. Taka nota jest wystawiana w terminie do 7 dni roboczych po zakończeniu okresu rozliczeniowego i powinna zostać opłacona w terminie 14 dni.
e-TOLL 2.0 zmiany 2025 – co nowego w e-TOLL?
Zmiany, jakie zaplanowano w e-TOLL 2.0 na 2025 rok, odnoszą się przede wszystkim do nowej szaty graficznej aplikacji mobilnej, która ma sprawić, że stanie się ona prostsza i przyjaźniejsza w obsłudze. Nowa wersja aplikacji mobilnej e-TOLL przypadła na II kwartał 2025 roku.
Warto wspomnieć, że aplikacja mobilna e-TOLL PL pozwala na oznaczanie rozpoczęcia i zakończenia przewozów monitorowanych w Systemie Elektronicznego Nadzoru Transportu (SENT).
Wraz z początkiem 2025 roku niewielkiemu podwyższeniu na skutek inflacji (o ok. 3,3%) uległy także stawki opłaty elektronicznej za przejazd drogami płatnymi dla pojazdów ciężkich. Z aktualnymi stawkami można zapoznać się tutaj: https://etoll.gov.pl/system-e-toll/stawki-i-platnosci/. Najwyższe stawki dotyczą najstarszych ciężarówek (EURO II), najniższe – pojazdów o najniższej emisji (EURO V i VI).
Wzrost stawek opłaty elektronicznej wpłynął jednocześnie na konieczność zwiększenia kwoty zabezpieczenia w przypadku korzystania z konta rozliczeniowego z odroczonym terminem płatności.
Regularnie postępuje ponadto integracja polskiego e-TOLL z unijną usługą EETS (European Electronic Toll Service). Dzięki temu kierowca może mieć jedną umowę i jedno urządzenie na terenie całej UE. W Polsce aktywni są już pierwsi dostawcy EETS (np. Telepass, Toll4Europe). Dnia 11 lipca 2025 r. KAS podpisała kolejną umowę z firmą Data System sp. z o.o., która zostanie pierwszym polskim operatorem EETS.
Co więcej, Polska dostosowuje e-TOLL także do unijnych regulacji Dyrektywy nr 2022/362 („Eurowinieta”), która nakłada na państwa obowiązek wprowadzenia opłat zależnych od emisji CO₂ do 2026 r. (obecnie część krajów już zrealizowała ten obowiązek). Obok już funkcjonującej opłaty infrastrukturalnej ma pojawić się dodatkowa opłata za emisję CO₂. Będzie to wymagać od przewoźników aktualizacji danych dotyczących pojazdów.
Obowiązki przewoźników e-TOLL
Funkcjonujący elektroniczny system poboru opłat nakłada w związku z tym obowiązki na przewoźników w e-TOLL. Do jednych z kluczowych i podstawowych należy obowiązek wyposażenia pojazdów wykorzystywanych w transporcie i poruszających się po płatnych odcinkach dróg nadzorowanych przez GDDKiA w urządzenia pokładowe – ZSL lub OBU.
Urządzenia te przekazują dane geolokalizcyjne do systemu e-TOLL, co pozwala na prawidłowe naliczanie opłaty drogowej. Przypominamy, by korzystać wyłącznie z operatorów OBU/ZSL dopuszczonych do e-TOLL. Jeśli wybrane urządzenie jest objęte abonamentem (zależy to od operatora), jako użytkownik pamiętaj o tym, by pod koniec ważności umowy dokonać jej przedłużenia.
Ważne: MF ani KAS nie odpowiadają za awarie czy problemy techniczne urządzeń. W takim przypadku należy kontaktować się bezpośrednio z dostawcą.
Obowiązki przewoźników e-TOLL a kontrola prawidłowości uiszczania opłat
Kontrola prawidłowości uiszczania opłat drogowych e-TOLL odbywa się poprzez rozmieszczenie w wybranych punktach sieci dróg płatnych urządzeń i systemów kontrolujących. Stałe punkty kontroli uzupełniane są przez mobilne zestawy, które mogą być czasowo instalowane w różnych miejscach sieci oraz na pojazdach.
W sytuacji wykrycia nieopłacenia należnej kwoty GITD nakłada na zobowiązanego administracyjną karę pieniężną w wysokości do 1500 zł. Sprawdzanie poprawności wnoszenia opłat prowadzą również inspektorzy GITD oraz funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej.
Karę pieniężną nakłada się m.in. za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej, wprowadzenie do urządzenia niepoprawnych danych o kategorii pojazdu, używanie ZSL/OBU niezgodnie z jego przeznaczeniem, jeśli skutkuje ono uiszczeniem opłaty w niepełnej wysokości czy brak rejestracji pojazdu lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony w rejestrze uiszczających opłatę elektroniczną.
Źródło:
https://etoll.gov.pl/artykuly/szef-kas-podpisal-kolejna-umowe-z-dostawca-uslugi-eets