Nie jest zaskoczeniem, że przepisy normujące zasady przewozu towarów niebezpiecznych zmieniają się regularnie. Następuje to co 2 lata, w latach nieparzystych. Cykliczne aktualizacje mają na celu zapewnienie zgodności z nowymi normami bezpieczeństwa, a także dostosowanie ustawodawstwa do aktualnej sytuacji na rynku. Kolejne zmiany w ADR przypadły na styczeń 2025 r.
Czego dotyczą najważniejsze zmiany w ADR?
Zmiany w ADR koncentrują się na różnych obszarach, jednak szczególnie istotne pozostają:
- nowe przepisy dotyczące baterii litowych oraz wprowadzające nowy rodzaj akumulatorów – baterie sodowe i baterie sodowo-jonowe. Odnoszą się one do transportu, etykietowania i pakowania tego rodzaju produktów, ze względu na zwiększone ryzyko pożaru, jakie powodują,
- możliwość przewozu luzem opadów zawierających w swoim składzie azbest oraz możliwość przewozu luzem stopionego aluminium wraz z dodaniem przepisu szczególnego,
- możliwość stosowania w pojazdach AT i FL wodorowych ogniw paliwowych, a także napędu elektrycznego w pojazdach FL,
- obowiązek przechodzenia szkoleń przez kierowców, którzy przewożą towary niebezpieczne w ograniczonych ilościach – w warunkach LQ.
6-miesięczny okres przejściowy dla ADR
Mimo że nowe przepisy ADR weszły w życie 1 stycznia 2025 r., przewidziany został dla nich 6-miesięczny okres przejściowy (wyjątek stanowią przepisy lotnicze). Podmioty zobowiązane do stosowania się do przepisów o przewozie towarów niebezpiecznych mają tym samym czas do 30 czerwca 2025 r., aby przystosować się do nowych wymogów.