Stało się. Długo zapowiadane zmiany w zakresie wydłużenia okresu kontroli danych z karty kierowcy z dotychczasowych 28 dni do 56 dni zaczęły wreszcie obowiązywać. Nowe przepisy weszły w życie 31 grudnia 2024 roku.
Przewoźnicy i kierowcy muszą być od teraz przygotowani, że podczas kontroli nie tylko w Polsce, ale i całej Unii Europejskiej, uprawnione do tego służby będą mogły weryfikować dane z blisko 2 miesięcy wstecz. Okres kontroli drogowej wydłużył się tym samym aż 2-krotnie.
Podstawą do wprowadzenia nowych przepisów jest oczywiście Pakiet Mobilności – rozporządzenie (UE) nr 2020/1054, które wprowadza zmiany w art. 36 rozporządzenia (UE) nr 165/2014.
Kontrola drogowa do 56 dni wstecz
Jak wynika z art. 36 rozporządzenia (UE) nr 165/2014, kierowca prowadzący pojazd wyposażony w tachograf, musi posiadać w pojeździe i być w stanie okazać, na każde żądanie upoważnionego funkcjonariusza służb kontrolnych: wykresówki z bieżącego dnia i z poprzednich 56 dni lub wszelkie zapisy odręczne i wydruki sporządzone w ciągu bieżącego dnia i poprzednich 56 dni. To nowy okres kontroli, obowiązujący od 31 grudnia 2024 r.
Na tej podstawie właściwe organy kontrolne (w Polsce zwłaszcza Inspekcja Transportu Drogowego) są w stanie weryfikować przestrzeganie przepisów o czasie pracy kierowców i odpoczynku oraz prawidłowość wykonywania operacji transportowych.
Ważne: Nie zmienia się za to częstotliwość pobierania danych z karty kierowcy – nadal należy dokonywać tego przynajmniej raz na 28 dni.
Co oznacza 56-dniowy okres kontroli dla przewoźników i kierowców?
Wydłużony okres kontroli to większe możliwości w zakresie wykrywania naruszeń i karania (wyższymi karami i mandatami), ponieważ inspektorzy mają od teraz dostęp do danych z 2-krotnie dłuższego okresu. Przewoźnicy i kierowcy powinni zadbać w związku z tym w sposób szczególny o skrupulatność w rejestrowaniu i przechowywaniu wszystkich danych oraz zwrócić uwagę na pojemność używanych kart do tachografu. W innym bowiem przypadku grożą im za to kary finansowe.
Kontrola do 56 dni wstecz także w przewozach autobusowych
Nowe przepisy dotknęły również transport publiczny – od 31 grudnia 2024 r. na kontrolę sięgającą do ostatnich 56 dni wstecz powinni być przygotowani kierowcy autobusów, wykonujący regularne przewozy osób do 50 km. W przypadku tego rodzaju przewozów nie wymaga się używania tachografów, dlatego, biorąc pod uwagę zmiany w przepisach, od takich kierowców inspektorzy będą mogli żądać okazania planu pracy.