Uszkodzenie przesyłki – na jakich zasadach odpowiada przewoźnik?

2021.04.15

Przewóz towarów zawsze obarczony jest ryzykiem ich uszkodzenia. Może dojść do tego w różnych momentach i sytuacjach, na skutek różnych zdarzeń – zarówno zawinionych, jak i niezawinionych przez przewoźnika. Jak zasady dotyczące odpowiedzialności za tego typu wypadki regulowane są obecnie przez obowiązujące przepisy prawne? W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie należy sięgnąć zarówno do przepisów Ustawy prawo przewozowe, jak i konwencji CMR, odnoszącej się do zarobkowego transportu międzynarodowego. Odpowiedzialność przewoźnika …

Czytaj dalej

Wyższe kary za naruszenie ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.

2018.07.30

W dniu 5 lipca 2018 r. polski sejm uchwalił ustawę wprowadzającą nowe zmiany w przepisach ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych, a Prezydent RP podpisał ją w dniu 25 sierpnia 2018 r. Wśród zmian wprowadzonych nową ustawą znalazły się regulacje dotyczące istotnych kwestii dotyczących maksymalnej sumy administracyjnych kar pieniężnych jaką można nałożyć podczas jednej kontroli. Zmiany tak w zakresie art. 92a ustawy z dnia 6 …

Czytaj dalej

Bezpłatne szkolenie dla transportu do 3,5 tony – Tarnów 28 czerwca

2018.06.15

Prawo przewozowe, płace minimalne w krajach UE, czy kabotaż w transporcie do 3,5 tony to tylko część tematów, które będą poruszane na szkoleniu w Tarnowie. Szkolenie dla przewoźników do 3,5 tony odbędzie się w czwartek 28 czerwca 2018 roku w Tarnowie w restauracji „U Młynarzy” mieszczącej się przy ul. Kołłątaja 9. Rozpoczęcie spotkania zaplanowano na godzinę 9:30. Wykłady będą prowadzić prawnicy z Kancelarii Legaltrans, a także księgowi oraz doradcy podatkowi …

Czytaj dalej

Brak możliwości załadunku: co w sytuacji, gdy kierowca nie może dokonać załadunku aż do zamknięcia firmy?

2018.04.12

Czekał, czekał… i się nie doczekał! Sytuacje, w których kierowcy odmówiono możliwości załadunku, nie należą do najczęstszych, jednak również się zdarzają. Brak możliwości załadunku: co powinien zrobić kierowca? Jakie prawa ma przewoźnik? Podpowiadamy! Opis sytuacji: przewoźnik X przyjechał do firmy Z na załadunek o ustalonej godzinie, kilka godzin przed zamknięciem siedziby firmy. Aż do zamknięcia nie pozwolono mu dokonać załadunku, kierowca w związku z tym odjechał. Następnego dnia przewoźnik X musiał …

Czytaj dalej

Kto jest odpowiedzialny za uszkodzenie towaru: nadawca, przewoźnik czy odbiorca?

2018.04.05

  Zadaniem przewoźnika jest przewiezienie towaru z punktu A do punktu B – w nienaruszonym stanie, a ponadto w ustalonym terminie. Dla pierwszego z wymogów kluczowe jest prawidłowe przygotowanie ładunku do transportu, czyli przede wszystkim jego odpowiednie zabezpieczenie. Czy oznacza to, że to przewoźnik zawsze będzie odpowiedzialny za ewentualne szkody związane z uszkodzeniem towaru? Niekoniecznie. Aby szczegółowo i dokładnie odpowiedzieć na to pytanie, należy wyjaśnić, jaka odpowiedzialność oraz obowiązki związane …

Czytaj dalej

Odpowiedzialność za szkody powstałe w transporcie w wyniku nieprawidłowego załadunku

2018.03.19

Jednym z najpoważniejszych problemów związanych z działalnością związaną z krajowym lub międzynarodowym przewozem towarów jest odpowiedzialność za powstałą podczas przewozu szkodę. Kwestia odpowiedzialności odszkodowawczej jest o tyle istotna, że w przypadku wykonywania przewozu rzeczy możemy mieć niejednokrotnie do czynienia często z kilkoma niezależnymi od siebie podmiotami takimi jak: właściciel przewożonych rzeczy, nadawca, spedytor, załadowca, przewoźnik, dalsi przewoźnicy, a także odbiorca. Odpowiedzialność odszkodowawcza może dotyczyć nie tylko przewoźnika, ale tak naprawdę …

Czytaj dalej

NIEMCY: nocleg w kabinie pojazdu, a regularny tygodniowy okres odpoczynku- 2018 r.

2018.01.17

W myśl postanowień art. 8 ust. 6 unijnego Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 – w ciągu dwóch kolejnych tygodni kierowca – do którego odnosi się przedmiotowe rozporządzenie – winien wykorzystać co najmniej dwa regularne tygodniowe okresy odpoczynku lub jeden regularny tygodniowy okres odpoczynku i jeden skrócony tygodniowy okres odpoczynku, w którym to przypadku muszą zostać spełnione określone wymogi. Powstaje więc pytanie, czy w/w przepisy należy interpretować w ten sposób, że kierowca …

Czytaj dalej

Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego dla transportu lekkiego (tzw. pakiet mobilności)

2017.11.13

Ogłoszenie w maju bieżącego roku tzw. pakietu mobilności wywołało niemałe zamieszanie zarówno w wśród samych przewoźników jak też obiło się niemałym echem również w ogólnopolskich, a to z uwagi na szereg kluczowych zmian tamże zaproponowanych, a dotyczących chociażby mocno już dyskusyjnej kwestii płac minimalnych dla kierowców przebywających na terenie niektórych państw członkowskich, czy też zmian w zakresie zasad wykonywania kabotażu, a przede wszystkim skutków jakie niniejsza nowelizacja może wywołać dla …

Czytaj dalej

Auta dmc do 3,5 tony, a kabotaż.

2017.11.06

Zasady wykonywania kabotaży w Unii Europejskiej regulowane są przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1072/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych, a w  w stosunku do przewoźników wykonujących przewozy pojazdami o dmc do 3,5 tony nie obowiązują odmienne od standardowych regulacje dotyczące zasad wykonywania kabotaży? Zgodnie z treścią wskazanego powyżej rozporządzenia przewozy kabotażowe stanowią świadczenie usług przez przewoźników w …

Czytaj dalej

Auta dmc do 3,5 tony a płaca minimalna.

2017.10.31

Płace minimalne odnoszące się do kierowców w transporcie międzynarodowym w poszczególnych państwach europejskich zaczęły obowiązywać od 2015 r., kiedy to Republika Federalna Niemiec wprowadziła przepisy zwane MiLoG. Następnie płace minimalne pojawiły się m. in. we Francji, Holandii, we Włoszech czy też w ostatnim czasie w Belgii. Zasadniczo, płaca minimalna najczęściej ma zasięg ogólnokrajowy i dotyczy wszystkich pracowników poza tymi, którzy są wyłączani ustawowo lub też na mocy np. układów zbiorowych …

Czytaj dalej

Facebook