Jak poprawnie wypełnić list przewozowy CMR?

2015.02.13

Choć od daty złożenia dokumentów ratyfikacyjnych do Konwencji CMR przez Polskę upłynęło już ponad pół wieku (nastąpiło to w dniu 13 czerwca 1962 r.) to niestety poziom świadomości przewoźników i kierowców,  o ogromnym znaczeniu  listu przewozowego w postępowaniu odszkodowawczym czy windykacyjnym, jak pokazuje praktyka jest bardzo niski, a  taki stan rzeczy nierzadko niesie ze sobą ogromne konsekwencje.

Tytułem krótkiego wprowadzenia jedynie przypomnę, iż konwencję CMR stosujemy do każdej ...

Czytaj dalej

Obowiązki ewidencyjne w związku z wprowadzeniem płacy minimalnej w Niemczech

2015.02.06

W związku z pojawieniem się wielu, często bardzo skrajnych opinii dotyczących obowiązków wynikających z wprowadzonej w Niemczech ustawy o płacy minimalnej, poniżej zostanie przedstawiony zakres tychże obowiązków w celu uporządkowania tego tematu i rozwiania chociaż części wątpliwości jakie dotykają polskich przewoźników w związku z tymi przepisami.

Niepewność wśród polskich przewoźników co do przyjęcia jakiegoś modelu postępowania, wynika zapewne również z tego, że same organy administracji ...

Czytaj dalej

Tymczasowe porozumienie z Niemcami w sprawie Ustawy o płacy minimalnej (Mindestlohngesetz – MiLoG)”

2015.01.30

Celem podsumowania najświeższych doniesień można stwierdzić co następuje:  zgodnie z informacją przekazaną bezpośrednio po zakończeniu spotkania ministra pracy i polityki społecznej Władysława Kosiniaka-Kamysza z niemiecką minister pracy Andreą Nahles przepisy dotyczące płacy minimalnej w Niemczech zostały zawieszone, jednak tylko w zakresie tranzytu. Ponadto Andrea Nahles zastrzegła wyraźnie, że płaca minimalna w wysokości 8,50 euro za godzinę będzie nadal obowiązywała kierowców samochodów ciężarowych, które są załadowywane i ...

Czytaj dalej

Przewóz na potrzeby własne a niemiecka ustawa o płacy minimalnej Mindestlohngesetz – MiLoG

2015.01.23

W związku z nowymi przepisami prawnymi tj. ustawą o płacy minimalnej (Mindestlohgesetz) obowiązującą od dnia 1 stycznia 2015 r. na terenie Republiki Federalnej Niemiec, wszyscy zagraniczni operatorzy transportu mają obowiązek powiadamiania niemieckiej Administracji Celnej o operacjach transportowych realizowanych na lub przez terytorium Niemiec. Na podstawie znowelizowanych przepisów, każdemu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości co najmniej 8,5 € brutto za godzinę pracy – dotyczy to nie tylko pracowników zatrudnionych w Niemczech, ale również tych którzy ...
Czytaj dalej

Ustawa o płacy minimalnej „Gesetz zur Regelung eines allgemeinen Mindestlohns (Mindestlohngesetz – MiLoG)”

2015.01.22

Według niemieckiej ustawy o płacy minimalnej, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2015 r., każda firma transportowa, której samochód przejeżdża tranzytem przez teren Niemiec, musi płacić swoim kierowcom ustalone stawki. Obowiązuje to również w przypadku przewozów kabotażowych, załadunku i rozładunku towaru. Dotyczy zarówno przedsiębiorców niemieckich, jak i zagranicznych. Nic więc dziwnego, że ustawa od początku wzbudziła sprzeciw europejskiej branży transportowej. Do wymagań dotyczących wysokości płacy minimalnej dochodzą również ...
Czytaj dalej

Wpis manualny lub obrys rewersu za odpoczynek tygodniowy, zmiany rozporzadzenia (UE) 165/2014 od 2 marca 2015 roku

2015.01.15

W poprzednich publikacjach poświęconych najnowszemu rozporządzeniu w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym, starałem się przekazać w ogólny sposób główne nurty zmian, natomiast niniejszą publikacją zamierzam już w sposób bardziej szczegółowy wskazać, co jeszcze zmieni się od 2 marca 2015 roku tj. w raz z wejściem w życie art. 34 rozporządzenia (UE) 165/2014 – a więc, słów kilka o samej obsłudze przełączników selektora, jak również rejestrację poszczególnych okresów. W poprzednim stanie prawnym (do 2 marca 2015 r. – przyp.), a więc w ...
Czytaj dalej

Windykacja należności w transporcie. Skutecznie metody egzekwowania należności z tytułu umowy przewozu.

2015.01.14

Opóźnienia w zapłacie faktur za wykonaną usługę? Niestety, to dotyczy wielu przedsiębiorców. Zareagujmy zanim negatywnie wpłynie to na finanse naszej firmy.

Myśląc o windykacji należności transportowej, przewoźnicy i spedytorzy powinni mieć na uwadze parę kwestii, w których prawo „idzie im na rękę”. Przede wszystkim windykacja oraz postępowanie sądowe mogą być prowadzone na terenie Polski także przeciwko firmie zagranicznej, ale z kraju członkowskiego Unii Europejskiej lub ...

Czytaj dalej

Zarządzający transportem na podstawie umowy cywilnoprawnej tylko w mikroprzedsiębiorstwach

2015.01.11

Często spotykamy się z sytuacją, w której osoba zarządzająca operacjami transportowymi w myśl rozporządzenia 1071/2009 (WE) pełni swoją funkcję, na podstawie umowy cywilnoprawnej czy też kontraktu menadżerskiego – jednakże, należy zaznaczyć, iż stosunek taki nie jest możliwy w każdym przedsiębiorstwie transportowym – żeby nie powiedzieć, że w zdecydowanej większości przypadków jest to niedozwolone zwłaszcza na gruncie nowelizacji ustawy o transporcie drogowym wprowadzonych ustawą z dnia 5 kwietnia 2013 roku ...

Czytaj dalej

Ustawa o płacy minimalnej „Gesetz zur Regelung eines allgemeinen Mindestlohns (Mindestlohngesetz – MiLoG)”

2015.01.09

W związku z nowymi przepisami prawnymi tj. ustawą o płacy minimalnej (Mindestlohgesetz) obowiązującą od dnia 1 stycznia 2015 r. na terenie Republiki Federalnej Niemiec, wszyscy zagraniczni operatorzy transportu mają obowiązek powiadamiania niemieckiej Administracji Celnej o operacjach transportowych realizowanych na lub przez terytorium Niemiec. Na podstawie znowelizowanych przepisów, każdemu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości co najmniej 8,5 € brutto za godzinę pracy – dotyczy to nie tylko pracowników zatrudnionych w ...

Czytaj dalej

Od 1 kwietnia 2015 r. ułatwienie przy zatrudnianiu nowych pracowników, ale czy na pewno ?

2015.01.05

W uzasadnieniu do ustawy z dnia 7 listopada 2014 roku o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz.U.2014.1662) możemy przeczytać między innymi, iż niniejsza nowelizacja miała na celu poprawę warunków wykonywania działalności gospodarczej, poprzez uproszczenie regulacji, redukcji niektórych obowiązków informacyjnych, doprecyzowania zagadnień budzących wątpliwości jak również podniesienia efektywności pracy. I tak w przypadku badań wstępnych dla osób przyjmowanych do pracy rozszerzono zakres osób nie podlegających takim ...

Czytaj dalej

Facebook