Wpis manualny lub obrys rewersu za odpoczynek tygodniowy, zmiany rozporzadzenia (UE) 165/2014 od 2 marca 2015 roku

2015.01.15

W poprzednich publikacjach poświęconych najnowszemu rozporządzeniu w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym, starałem się przekazać w ogólny sposób główne nurty zmian, natomiast niniejszą publikacją zamierzam już w sposób bardziej szczegółowy wskazać, co jeszcze zmieni się od 2 marca 2015 roku tj. w raz z wejściem w życie art. 34 rozporządzenia (UE) 165/2014 – a więc, słów kilka o samej obsłudze przełączników selektora, jak również rejestrację poszczególnych okresów. W poprzednim stanie prawnym (do 2 marca 2015 r. – przyp.), a więc w ...
Czytaj dalej

Windykacja należności w transporcie. Skutecznie metody egzekwowania należności z tytułu umowy przewozu.

2015.01.14

Opóźnienia w zapłacie faktur za wykonaną usługę? Niestety, to dotyczy wielu przedsiębiorców. Zareagujmy zanim negatywnie wpłynie to na finanse naszej firmy.

Myśląc o windykacji należności transportowej, przewoźnicy i spedytorzy powinni mieć na uwadze parę kwestii, w których prawo „idzie im na rękę”. Przede wszystkim windykacja oraz postępowanie sądowe mogą być prowadzone na terenie Polski także przeciwko firmie zagranicznej, ale z kraju członkowskiego Unii Europejskiej lub ...

Czytaj dalej

Zarządzający transportem na podstawie umowy cywilnoprawnej tylko w mikroprzedsiębiorstwach

2015.01.11

Często spotykamy się z sytuacją, w której osoba zarządzająca operacjami transportowymi w myśl rozporządzenia 1071/2009 (WE) pełni swoją funkcję, na podstawie umowy cywilnoprawnej czy też kontraktu menadżerskiego – jednakże, należy zaznaczyć, iż stosunek taki nie jest możliwy w każdym przedsiębiorstwie transportowym – żeby nie powiedzieć, że w zdecydowanej większości przypadków jest to niedozwolone zwłaszcza na gruncie nowelizacji ustawy o transporcie drogowym wprowadzonych ustawą z dnia 5 kwietnia 2013 roku ...

Czytaj dalej

Ustawa o płacy minimalnej „Gesetz zur Regelung eines allgemeinen Mindestlohns (Mindestlohngesetz – MiLoG)”

2015.01.09

W związku z nowymi przepisami prawnymi tj. ustawą o płacy minimalnej (Mindestlohgesetz) obowiązującą od dnia 1 stycznia 2015 r. na terenie Republiki Federalnej Niemiec, wszyscy zagraniczni operatorzy transportu mają obowiązek powiadamiania niemieckiej Administracji Celnej o operacjach transportowych realizowanych na lub przez terytorium Niemiec. Na podstawie znowelizowanych przepisów, każdemu pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości co najmniej 8,5 € brutto za godzinę pracy – dotyczy to nie tylko pracowników zatrudnionych w ...

Czytaj dalej

Od 1 kwietnia 2015 r. ułatwienie przy zatrudnianiu nowych pracowników, ale czy na pewno ?

2015.01.05

W uzasadnieniu do ustawy z dnia 7 listopada 2014 roku o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz.U.2014.1662) możemy przeczytać między innymi, iż niniejsza nowelizacja miała na celu poprawę warunków wykonywania działalności gospodarczej, poprzez uproszczenie regulacji, redukcji niektórych obowiązków informacyjnych, doprecyzowania zagadnień budzących wątpliwości jak również podniesienia efektywności pracy. I tak w przypadku badań wstępnych dla osób przyjmowanych do pracy rozszerzono zakres osób nie podlegających takim ...

Czytaj dalej

Czy przerwanie biegu przedawnienia roszczeń o zwrot myta w RFN za rok 2011 ma sens?

2014.12.30

Jak wiadomo, Wyższy Sąd Administracyjny w Münster wyrokiem z dnia 25 października 2012 r. rozbudził nadzieje przewoźników na zwrot zapłaconego w Niemczech myta, ponieważ uznał podstawę prawną wysokości myta, tzn. rozporządzenie o wysokości myta (Mauthöheverordnung, MautHV z 2003), za nieskuteczną. Wskutek tej decyzji niemiecki ustawodawca („oczywiście” można powiedzieć, w świetle możliwej utraty kilku miliardów Euro!) zareagował natychmiast i regulował wysokość myta działając wstecz (retroaktywnie) poprzez odpowiednią ustawę. Retroaktywność w tej sytuacji ...
Czytaj dalej

Rok 2015, czyli tachograf na mocy nowego rozporządzenia (UE) 165/2014

2014.12.22

W dniu 4 lutego 2014 r. uchwalono rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, które choć w pełnym brzmieniu zacznie obowiązywać dopiero 2 marca 2016 roku, to część z postanowień zacznie obowiązywać już ...
Czytaj dalej

Zmiana ustawy o płacy minimalnej „Gesetz zur Regelung eines allgemeinen Mindestlohns (Mindestlohngesetz – MiLoG)”

2014.12.19

Jak zmiana ustawy o płacy minimalnej "Gesetz zur Regelung eines allgemeinen Mindestlohns (Mindestlohngesetz - MiLoG)" wpłynie na płacę polskich kierowców?

„Ilu prawników, tyle opinii“. Tak można by opisać obecną dyskusję dotyczącą zagadnienia, czy wprowadzenie ustawy o płacy minimalnej w Niemczech będzie dotyczyć także polskiego przewoźnika? Wokół tego tematu sieje się strasznie dużo paniki, z drugiej jednak strony nie powinno się tego tematu ...

Czytaj dalej

Reklamacja – Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe

2014.12.16

Artykułu 75 ustawy prawo przewozowe, określa tryb dochodzenia i rodzaj roszczeń przysługujących stronom stosunku przewozu. Zgodnie z jego brzmieniem: „1. Dochodzenie roszczeń w postępowaniu sądowym na podstawie ustawy lub przepisów wydanych w jej wykonaniu przysługuje uprawnionemu po bezskutecznym wyczerpaniu drogi reklamacji, przewoźnikowi zaś - po bezskutecznym wezwaniu zobowiązanego do zapłaty. 2. Reklamacje lub wezwanie do zapłaty uważa się za bezskuteczne, jeżeli dłużnik nie zapłacił dochodzonych należności w terminie 3 miesięcy od dnia doręczenia ...
Czytaj dalej

Przekształcenie przedsiębiorcy transportowego w spółkę kapitałową

2014.12.16

Przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową 1 lipca 2011 roku weszła w życie ustawa o ograniczeniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, która wprowadziła zmianę w Kodeksie Spółek Handlowych. Od tego momentu stało się możliwe przekształcenie przedsiębiorcy w jednoosobową spółkę prawa handlowego. Podstawą procesu przekształcenia jest opracowany przez przekształcanego przedsiębiorcę plan przekształcenia, który musi zawierać ustalenie wartości bilansowej majątku przedsiębiorcy przekształcanego (5847§1 KSH). Skutkiem takiego ...
Czytaj dalej

Facebook