Nielegalni imigranci – kontrole drogowe w Wielkiej Brytanii

2016.01.26

 karoPoddając analizie niezwykle aktualne a zarówno wzbudzające liczne kontrowersje w środowisku przedsiębiorców transportowych zjawisko mandatów masowo nakładanych ostatnimi czasy zarówno na przedsiębiorców jak i kierowców, z tytułu całkowicie nieświadomego przewozu nielegalnych imigrantów należy pokrótce opisać to ...

Czytaj dalej

Dojazd do miejsca rozpoczęcia wykonywania przewozu drogowego a podróż służbowa

2015.10.16

piotr

Zgodnie z przepisami Ustawy o czasie pracy kierowców z dnia 16 kwietnia 2004r.(Dz.U. 2012.1155, z późn. zm.), w odniesieniu do tej grupy zawodowej istnieje autonomiczna w odniesieniu do kodeksu pracy definicja podróży służbowej. Art. 2 ustawy o czasie pracy kierowców informuje, że podróż służbowa kierowcy to każde zadanie służbowe polegające na wykonywaniu, na polecenie pracodawcy:

  1. a) przewozu ...
    Czytaj dalej

Przekształcenie spółki kapitałowej w osobową, czyli prosta droga ucieczki od podwójnego opodatkowania

2015.10.16

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest uważana za bardzo bezpieczną formę dla prowadzenia działalności gospodarczej. Mimo to, w ostatnim czasie dochodzi do wielu przekształceń spółek kapitałowych w spółki osobowe. Przyczyną tego jest chęć uniknięcia podwójnego opodatkowania.

Spółka komandytowa jest spółką osobową, której celem jest prowadzenie działalności pod własną firmą, w której rozróżniamy dwa rodzaje wspólników: komplementariuszy i komandytariuszy. To właśnie ...

Czytaj dalej

Pilotowanie pojazdu nienormatywnego

2015.08.05

Kiedy pojazd nienormatywny musi być pilotowany?

Niektóre z przejazdów wykonywanych pojazdami nienormatywnym wymagają podjęcia dodatkowych czynności na drodze przez pilota korzystającego z pojazdu wykonującego pilotowanie, które ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego podczas przejazdu pojazdu. Czynności takie jednak powinny być wykonywane przez pojazd odpowiednio wyposażony i oznakowany, zarówno przy zabezpieczeniu przejazdu pojazdu nienormatywnego, jak również kolumny pojazdów ...

Czytaj dalej

Procedura reklamacyjna na gruncie prawa przewozowego i konwencji CMR

2015.08.05

Podstawą prawną rozpatrywania reklamacji na gruncie prawa krajowego jest ustawa Prawo przewozowe oraz Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego. Zgodnie z treścią zapisów prawa przewozowego, jeżeli jeszcze przed wydaniem odbiorcy przez przewoźnika przesyłki okaże się, że doznała ona ubytku lub uszkodzenia, przewoźnik ustala niezwłocznie protokolarnie stan przesyłki oraz okoliczności powstania szkody. Przewoźnik wykonuje wskazane wyżej ...

Czytaj dalej

Wczytywanie danych z kart kierowców i tachografów cyfrowych

2015.08.05

Temat wczytywania danych z kart kierowców i tachografów cyfrowych wydaje się być szczegółowo uregulowany przepisami krajowymi oraz wspólnotowymi. Zarówno przedsiębiorcy transportowi jak i kierowcy wiedzą, że dane z karty kierowcy należy wczytywać co najmniej raz na 28 dni, a dane z tachografu cyfrowego co najmniej raz na 90 dni. Rzeczywistość pokazuje jednak, że istnieje jedna nie do końca wyjaśniona kwestia. Problemem dla wielu jest określenie jakie dni należy wliczać do powyższych terminów.

Główną ...

Czytaj dalej

Wynagradzanie kierowcy od ilości przebytych kilometrów

2015.08.05

Uzależnienie wynagrodzenia kierowcy od ilości przebytych kilometrów jest bardzo poważnym uchybieniem pracodawcy. Należy wiedzieć, że taki sposób wynagradzania jest wyraźnie zabroniony zarówno przez przepisy krajowe jak i wspólnotowe oraz międzynarodowe. Zgodnie z art. 10 ust. 1 Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również ...

Czytaj dalej

Zatrudnienie kierowcy z Ukrainy

2015.07.30

Analizując proces legalnego zatrudnienia kierowcy z Ukrainy zasadne wydaje się rozpoczęcie od wyjątku, zgodnie z którym cudzoziemiec nie musi posiadać zezwolenia na pracę, a wystarczającym jest jedynie oświadczenie pracodawcy o zamiarze powierzenia pracy. Jest to możliwe na podstawie ROZPORZĄDZENIA MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ z dnia 21 kwietnia 2015 r. w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę, a ...

Czytaj dalej

Europejski nakaz zapłaty – coraz więcej windykacji transportowych.

2015.07.15

Rozporządzenie (WE) nr 1896/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanowiło procedurę postępowania w sprawie europejskiego nakazu zapłaty, który umożliwia wierzycielom dochodzenie bezspornych roszczeń wynikających z prawa cywilnego lub handlowego w ramach jednolitego postępowania z zastosowaniem standardowych formularzy. Sprawy spełniające wymogi przewidziane w rozporządzeniu mogą być rozpatrywane przez sądy wyznaczone jako właściwe w odpowiednim państwie członkowskim Rozporządzenie znajduje zastosowanie we ...

Czytaj dalej

Wybrane aspekty odpowiedzialności przewoźnika w międzynarodowym przewozie towarów

2015.07.15

Umowa międzynarodowego przewozu towarów regulowana jest przede wszystkim przez postanowienia Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) i Protokołu podpisania, sporządzonej w Genewie dnia 19 maja 1956 r., zmienionej Protokołem do Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR), sporządzonym w Genewie dnia 5 lipca 1978 r.1

Odpowiedzialności przewoźnika za szkodę stanowi jedną z kluczowych kwestii uregulowanych w Konwencji CMR. Reguły dotyczące tej ...

Czytaj dalej

Facebook