1 stycznia 2019 roku zakończył się okres przejściowy na dostosowanie się przewoźników do zmian w przepisów o monitoringu przewozów- SENT GEO.

2019.01.15

      1 stycznia 2019 roku zakończył się okres przejściowy na dostosowanie się przewoźników do zmian w przepisów o monitoringu przewozów- SENT GEO. W dniu 1 października 2018 roku, na mocy Ustawy o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów z dnia 15 czerwca 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 1539), w życie weszły kolejne zmiany dotyczące systemu SENT, nakładając na przewoźników przewożących towary wrażliwe objęte ustawą obowiązek posiadania w pojazdach urządzeń geolokalizacyjnych, czyli lokalizatorów lub ...
Czytaj dalej

Cesja oraz wstąpienie w prawa wierzyciela

2018.12.27

Przedsiębiorcy uczestniczący w łańcuchach przewozowych niejednokrotnie spotykają się z trudnościami w uzyskaniu zapłaty za swoje usługi. W niektórych przypadkach warto rozważyć dwie możliwości, a mianowicie być może mamy możliwość dokonania Cesji, która nie wymaga zgody dłużnika (art. 509 kc) lub możemy dokonać wstąpienia w prawa wierzyciela, które wymaga zgody dłużnika (art. 518 kc). O czym należy pamiętać? Co to jest cesja? Cesja: wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią (przelew), chyba że sprzeciwiałoby ...
Czytaj dalej

Badania profilaktyczne kierowców samochodów o dmc powyżej 3,5 t

2018.12.21

Zgodnie z art. 39 l ustawy o transporcie drogowym przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy jest obowiązany do kierowania Kierowców na szkolenia okresowe, badania lekarskie i psychologiczne. Ponadto, z treści tego przepisu wynika również obowiązek pokrywania ich kosztów oraz przechowywania przez cały okres zatrudnienia kopii orzeczeń lekarskich i psychologicznych, a po ustaniu stosunku pracy. Co istotne spełnienie przez przedsiębiorcę lub inny podmiot organizujący przewóz drogowy obowiązku kierowania kierowców na badania lekarskie i psychologiczne uznaje ...
Czytaj dalej

Prawo własności intelektualnej w branży TSL

2018.10.30

Rosnące natężenie konkurencji pomiędzy podmiotami gospodarczymi oraz wszechobecna komercjalizacja usług powoduje stosunkowo szybki wzrost znaczenia prawa własności intelektualnej we wszystkich branżach. W dzisiejszych realiach przedsiębiorcy z branży TSL otoczeni są programami komputerowymi i rozwiązaniami telematycznymi, które często są indywidualnie dostosowywane do potrzeb danego podmiotu, a także rozpoznawalnymi w branży nazwami firm czy logo, które następnie wykorzystywane są na różnych produktach poczynając od stron internetowych, aż po produkty reklamowe oraz ...
Czytaj dalej

Zastrzeżenie umowne – neutralizacja dokumentów transportowych

2018.10.30

Pojawiającym się często zagadnieniem poddawanym analizie jest odmowa wypłaty wynagrodzenia za zrealizowany prawidłowo przewóz towarów w przypadku złamania zakazu neutralizacji dokumentów transportowych, który to pojawia się w zleceniach transportowych czy zleceniach spedycyjnych. W pierwszej kolejności odnieść należy się do treści art. 393 k.c. i art. 72 1 k.c., których zakres dowodzi, że aby dochodzić odszkodowania za nienależyte wykonanie umowy (art. 471 k.c.) należy wykazać szkodę, nienależyte wykonanie zobowiązania, związek przyczynowy. Odmowa ...
Czytaj dalej

Zmieniony taryfikator z ustawy o transporcie drogowym.

2018.09.21

Od 3 września 2018 roku obowiązuje zmieniony taryfikator z ustawy o transporcie drogowym. Został on dostosowany do unijnego rozporządzenia 403/2016 i obecnie zawiera klasyfikacje poszczególnych naruszeń z podziałem na poważne naruszenia – PN, bardzo poważne naruszenia – BPN i najpoważniejsze naruszenia – NN. Dodatkowo uwzględniono w nim naruszenia, których nie zawierał poprzedni taryfikator. Przykładowo pojawiły się ...
Czytaj dalej

Zasady dochodzenia odszkodowania po odbiorze uszkodzonego towaru.

2018.08.20

Moment wydania przesyłki przez przewoźnika decyduje o tym, kto staje się uprawnionym do dochodzenia roszczeń od przewoźnika w razie uszkodzenia towaru. Z praktyki wynika, że droga do dochodzenia odszkodowania jest często upraszczana i poszczególni przedsiębiorcy w łańcuchu usługi przewozowej rozliczają szkodę wystawiając między sobą noty obciążeniowe. W efekcie wygląda to tak, że odszkodowania od przewoźnika, żąda ...
Czytaj dalej

Odszkodowanie za opóźnienie terminu dostawy na gruncie konwencji CMR.

2018.08.07

Opóźnienia w transporcie i konsekwencje z nimi związane są kwestią tak powszechną i doniosłą, że wydawać by się mogło iż w tej kwestii wszystko zostało już powiedziane. Mimo wszystko w dalszym ciągu znacznej część przewoźników ten temat jest zupełnie obcy i nie wiedzą jak sobie z nim poradzić. Co więcej z uwagi na nieznajomość obowiązujących przepisów bardzo często bezrefleksyjnie przyjmują wszelkie ...
Czytaj dalej

Wyższe kary za naruszenie ustawy o przewozie towarów niebezpiecznych.

2018.07.30

W dniu 5 lipca 2018 r. polski sejm uchwalił ustawę wprowadzającą nowe zmiany w przepisach ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych, a Prezydent RP podpisał ją w dniu 25 sierpnia 2018 r. Wśród zmian wprowadzonych nową ustawą znalazły się regulacje dotyczące istotnych kwestii dotyczących maksymalnej sumy administracyjnych kar pieniężnych jaką można nałożyć podczas jednej kontroli. Zmiany tak w zakresie art. 92a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 2200, z późn. zm.) jak i art. 110 ustawy o przewozie ...
Czytaj dalej

Płaca minimalna w Czechach.

2018.07.23

Pracowników delegowanych do pracy na terytorium Czech obejmują przepisy tego kraju ustalające wynagrodzenie minimalne. Dotyczą one również kierowców w transporcie międzynarodowym zatrudnionych w polskich firmach. Wysokość minimalnego wynagrodzenia w Czechach jest zbliżona do płacy obowiązującej w Polsce. Czy w związku z tym zapisy znajdujące się w umowach o pracę polskich kierowców zawsze spełniają wymogi w zakresie czeskiej płacy ...
Czytaj dalej

Facebook